Listen live to Radio Arrow Classic Rock

Saxon in een identiteitscrisis?

Door: Sjak

Nadat het BMG label gedurende de laatste maanden de eerste zes Saxon albums in een zeer fraaie digipack uitvoering met het nodige bonus-materiaal op de markt had gebracht, zet men dit nu gewoon voort door middel van het uitbrengen van ‘Innocence Is No Excuse’, ‘Rock The Nations’ en ‘Destiny’, die opnieuw voorzien van zeer interessant bonus materiaal. Dat zorgt er voor dat ook deze Saxon platen de aanschaf meer dan waard zijn, al dient meteen te worden gezegd dat deze albums muzikaal gezien zeker niet tot de beste releases horen die deze heavy metal grootheid gedurende zijn langlopende carrière heeft uitgebracht. Dat betekent echter niet dat je niet moet overwegen om deze re-releases aan je collectie toe te voegen, zelfs als je de originele albums al in je bezit hebt. Wat mij betreft mag BMG lekker doorgaan met het opnieuw in omloop brengen van de Saxon-platen, zeker als ze dit soort bonus-materiaal er aan toevoegen.

band image


Innocence Is No Excuse

De eerste stappen richting een meer commerciële aanpak waren reeds zichtbaar op ‘Crusader’ en die werden alleen maar verder doorgezet op het inmiddels zevende studio-album ‘Innocence Is No Excuse’. Het vele toeren en ander verplichtingen zorgde ervoor dat er wat strubbelingen binnen de band begonnen te ontstaan. Daarnaast had men de uitdrukkelijke wens om door te breken in Amerika en werd er dus gekozen om het eens zo rauwe materiaal te gaan vervangen door een meer gepolijste sound, die in dat land veel meer aan zou slaan. Dat resulteerde in een aantal albums met een wat onevenwichtig karakter, waarvan deze ‘Innocence Is No Excuse’ de eerste in de rij is. Op dit album hinkte men nog een beetje op twee gedachten, want met nummers zoals ‘Call Of The Wild’, ‘Everybody Up’ en ‘Devil Rides Out’ was er nog wel wat van de oude glorie terug te vinden, maar het werd toch snel duidelijk dat dit nieuwe materiaal absoluut niet kon tippen aan wat men in het verleden had laten horen. Vreemd genoeg zijn het echter de wat commerciëlere en radiovriendelijke nummers zoals de meezinger ‘Back On The Streets’ en de ballad ‘Broken Heroes’ die tot de (schaarse) hoogtepunten van dit wisselvallig album behoren. Ondanks het feit dat ‘Innocense Is No Excuse’ nog wel als een redelijk goed album te bestempelen is, maakte deze plaat echter wel duidelijk dat Saxon zoekende was naar een nieuwe identiteit en dat werd door de grote schare trouwe fans niet echt gewaardeerd. Deze re-release is echter zeker nog interessant voor de die-hard fans door de fraaie vormgeving en het leuke bonusmateriaal.

Tracklist: Original Album:
1. Rockin’ Again
2. Call Of The Wild
3. Back On The Streets
4. Devil Rides Out
5. Rock ‘n’ Roll Gypsy
6. Broken Heroes
7. Gonna Shout
8. Everybody Up
9. Raise Some Hell
10. Give It Everything You’ve Got

Bonus tracks:
11. Live Fast, Die Young (B-side of ‘Back On The Streets)
12. Krakatoa (B-side of ‘Rock ‘n’ Roll Gypsy’)

Chapel Studio, Thoresby demo’s:
13. Broken Heroes
14. Devil Rides Out
15. Rock ‘n’ Roll Gypsy
16. Rockin’ Again
17. Shout It Out



Rock The Nations

Als het zevende album ‘Innocence Is No Excuse’ het begin van Saxon’s identiteitscrisis aankondigde, dan werd deze wel enorm doorgezet door ‘Rock The Nations’. Bassist van het eerste uur Steve Dawson was inmiddels ontslagen, maar men had nog geen vervanger in de band toen de opnames van het achtste Saxon-album een aanvang namen. Daarom warden de baspartijen voor deze plaat ingespeeld door zanger Biff Byford en dus niet door Paul Johnson zoals dat op het album vermeld staat. ‘Rock The Nations’ kende in het titelnummer en het stevige ‘Battle Cry‘ nog wel een aantal aardige songs, maar over de overige nummers kunnen we niet erg positief zijn. Met ‘Waiting For The Night‘ probeerde men een nieuwe versie van ‘Back On The Streets’ te maken, terwijl met name ‘You Ain’t No Angel’ en ‘Party Til You Puke’ lieten horen dat Saxon totaal de weg kwijt was. In plaats van nieuwe fans aan te boren, zoals de bedoeling was met deze knieval richting commercie, verloor men in rap tempo de traditionele fans en als je deze schijf vergelijkt met de rauwe sound die men op hun eerste platen etaleerde kun je niets anders doen dan begrip opbrengen hiervoor. In mijn beleving behoort ‘Rock The Nations’ tot de slechtste platen die deze Engelse metal grootheid op de markt heeft gebracht. Deze re-release is iets interessanter als het origineel vanwege het toegevoegde bonus-materiaal, maar ‘Rock The Nations’ blijft ook nu nog een uitermate wisselvallige en eigenlijk ronduit saaie plaat, die Saxon onwaardig is.

Tracklist Original Album:
1. Rock The Nations
2. Battle Cry
3. Waiting For The Night
4. We Came Here To Rock
5. You Ain’t No Angel
6. Running Hot
7. Party ‘Til You Puke
8. Empty Promises
9. Nothern Lady

Bonus tracks:
10. Chase The Fade (B-side)
11. Waiting For The Night (7” single edit)
12. Northern Lady (7” single edit)
13. Everybody Up (live in Madrid – B-side)
14. Dallas 1PM (live in Madrid – B-side)

BBC Live at Reading Festival, 23rd August 1986:
15. Power And The Glory
16. Rock The Nations
17. Waiting For The Night



Destiny

Als Saxon met de opvolger voor ‘Rock The Nations‘, zijnde het in 1988 verschenen ‘Destiny‘ een poging wilde doen om het verloren terrein weer terug te wissen, kunnen we stellen dat deze poging in schoonheid gestrand is, want ook ‘Destiny‘ is voor Saxon-begrippen een erg matige plaat. Het geluid is nog gepolijster als op beide voorgangers en door de vele keyboards leek Saxon meer op een middelmatige A.O.R.-act dan op de eens zo grote New Wave Of British Heavy Metal pionier. De Christopher Cross cover ‘Ride Like The Wind’ zorgt voor een moeizame opening van het album en ook nummers zoals ‘Where The Lightning Strikes’ en de erg saaie ballad ‘I Can’t Wait Anymore’ doen je tenen krommen. Het absolute dieptepunt van de plaat is echter het abominabel slechte ‘Song For Emma‘, waarin alle sterke punten van Saxon volledig lijken te zijn verdwenen. Gelukkig zijn er met ‘Calm Before The Storm‘ en ‘Red Alert‘ een aantal nummers op het album die nog enigszins redelijk klinken, want ander had dit schijfje echt alleen toegevoegde waarde gehad als onderzetter. De sprong richting commercie met de bedoeling om Amerika te veroveren kon dan ook gezien worden als totaal mislukt en gelukkig begon de band dit ook in de gaten te krijgen. Na ‘Destiny‘ zou men dan ook weer meer de hardere kant op gaan, want opvolger ‘Solid Ball Of Rock’ klonk alweer een stuk meer als de oude Saxon. Ondanks de erg matige kwaliteit van het songmateriaal wat er op deze re-releases te vinden is, zou ik je toch aanraden om tot aanschaf over te gaan, want de fraaie uitvoeringen en het geoffreerde bonus-materiaal hebben zeker een grote meerwaarde ten opzichte van de originele versies.

Tracklist Original Album:
1. Ride Like The Wind
2. Where The Lightning Strikes
3. I Can’t Wait Anymore
4. Calm Before The Storm
5. S.O.S.
6. Song For Emma
7. For Whom The Bell Tolls
8. We Are Strong
9. Jericho Siren
10. Red Alert

Bonus tracks:
11. I Can’t Wait Anymore (12” mix)
12. Rock The Nations (Live at Hammersmith, B-side of ‘Ride Like The Wind’)
13. Broken Heroes (Live in Madrid, B-side of ‘I Can’t Wait Anymore’)
14. Gonna Shout (Live in Madrid, B-side of ‘I Can’t Wait Anymore’)
15. Ride Like The Wind (Monitor mix)
16. For Whom The Bell Tolls (Monitor mix)

<< vorige volgende >>