Listen live to Radio Arrow Classic Rock

Reborn Through Hate – The Coroner Reissues

Door: Nima

Noise Records is weer terug en heeft in de laatste tijd een groot deel van haar uitgebreide catalogus met vele nu-klassieke bands/albums opnieuw uitgebracht. Eén van die legendarische bands die destijds – op aanraden van Celtic Frost’s Tom G. Warrior – door Noise werd opgepikt was Coroner. Deze grondleggers van de technische thrash/death metal hebben uiteraard geen introductie nodig. Bij zowel het publiek als collegae-muzikanten is het Zwitserse trio één van de meest gerespecteerde bands. Hun geniale deuntjes zijn ongeëvenaard en hebben decennia later nog dezelfde impact. Hoe en waarom weet ik niet, maar Noise/BMG schijnt Coroner te hebben overgeslagen in hun reissue-campagne. Gelukkig heeft Century Media het initiatief genomen om in ieder geval de eerste drie albums van deze legende, zowel op CD als op vinyl, opnieuw beschikbaar te stellen.

Dankzij Tom Warrior’s betrokkenheid op de legendarische tweede demo, ‘Cult Of Death’, en het feit dat gitarist Tommy en drummer Marky als technici met Celtic Frost mee op tour mochten in de Verenigde Staten had Coroner al van een aardige hoeveelheid publiciteit mogen genieten. Vooral die demo liet een vooruitstrevende, innovatieve en hoogst getalenteerde band horen en de combinatie van extreme thrash/death metal en traditionele heavy metal zoals Coroner dat speelde was voor die tijd nog onbekend. De band zette zich echter niet alleen in de schijnwerpers met hun unieke sound en stijl, maar ook door met hun technisch niveau, waar zelfs vele collegae muzikanten van versteld stonden.

Met zo’n sterke en veelbelovende start was het succes van de eerste LP, ‘R.I.P.’, die in juni 1987 verscheen wel enigszins te verwachten. De plaat sloeg in als de spreekwoordelijke bom en eindigde hoog in de charts. Meer dan dertig jaar later is het album – mijn inziens – nog altijd een schoolvoorbeeld van technische thrash/death metal en het bewijs dat techniek niet ten koste van de spontaniteit en kracht hoeft te gaan; een probleem die wij tegenwoordig vaak zien bij technische bands, en eerlijk gezegd iets wat mijn inziens ook het geval was op de laatste twee albums van de band. De eerste drie albums, en vooral ‘R.I.P.’, zijn echter de perfecte combinatie van rauwe kracht en verfijnde techniek en genialiteit.



De tweede langspeler ‘Punishment For Decadence’ was een logische vervolg op he debuut. ‘R.I.P.’ opende vele deuren voor de band. Er werd een professionele videoclip opgenomen voor de song ‘Masked Jackal’ en de band kreeg de kans om het podium te delen met Motörhead, wat hen uiteraard veel exposure bezorgde. Coroner was nu een aardig gevestigde naam in de scene en kon rekenen op lovende reacties van zowel de fans als de media. Vooral in de media werd Coroner gezien als een technisch perfecte band. Deze heruitgave verschijnt trouwens met het originele cover artwork die destijds door Noise werd afgekeurd en alleen op de oorspronkelijke LP-release te zien was.



De derde langspeler ‘No More Color’ was min of meer een klein meesterwerk. Dankzij de betrokkenheid van de nu-legendarische producer Scott Burns had de plaat een betere sound waarbij het geheel beter tot haar recht kwam dan voorheen. Muzikaal gezien was het album “typisch” Coroner, maar liet een – vooral voor Coroner-begrippen – iets simpelere aanpak horen. De songstructuren waren minder complex en de nadruk lag meer op de riffs dan op techniek. Wat dat betreft is ‘No More Color’ één van de meest pakkende albums van de band.

Bij deze heruitgaven krijgen we helaas geen extra’s en de tracklisten zijn identiek aan de originele versies. Hoe de boekjes er uitzien weet ik helaas ook niet, want wij hebben enkel de digitale promo ter beschikking gekregen. Wat het geluid betreft hoor ik eerlijk gezegd ook niet al teveel verschillen met de originelen, al klinken deze remasters wel enigszins opgepoetst. Gelukkig is dat niet ten koste van de rauwheid en de charme van de originele opnames gegaan. Al met al een prima initiatief van Century Media om een belangrijk stukje metalgeschiedenis opnieuw onder de aandacht te brengen. Gezien het “gemis” van extra’s en het feit dat de originele albums geluidstechnisch ook in orde waren zijn deze heruitgaven vooral interessant voor degene die de oorspronkelijke albums niet in hun bezit hebben.

Home
Facebook
Instagram
Reverb Nation
Twitter

<< vorige volgende >>