Listen live to Radio Arrow Classic Rock

Alcoholic Nightmares: Tankard – The Noise Records Reissues – Pt. II

Door: Nima

Het Duitse Noise Records is één van de belangrijkste platenmaatschappijen voor metal geweest en is vooral in de jaren 80 en 90 verantwoordelijk geweest voor het uitbrengen van vele albums waarvan vele tegenwoordig als klassiekers gezien worden. In 2001 werd Noise verkocht aan Sanctuary, maar hield op te bestaan toen het laatstgenoemde failliet ging. In 2016 (als ik mij niet vergis) werd de boel alsnog gered toen BMG de boel opkocht. De wederopstanding werd gevierd door het uitbrengen van een reeks “best of” albums van de “Noise-years” van vele nu-klassieke bands zoals o.a. Running Wild, Helloween, Kreator, Kamelot, en Sinner. Nu is BMG ook bezig met het opnieuw uitbrengen van vele van die klassiekers. Eén van de bands die aan het begin van hun carrière spontaan door Noise werd opgepikt was het jonge thrash kwintet Tankard, die ongeveer een decennium lang bij Noise onder contract stond en zeven studioalbums via het label uitbracht.

Noise/BGM heeft onlangs Tankard’s discografie die bij Noise is verschenen (en dan heb ik het alleen over de studioreleases) opnieuw uitgebracht, zowel op cd als op vinyl. In november verschenen de jaren tachtig platen, ‘Zombie Attack’, ‘Chemical Invasion’ en ‘The Morning After’, opnieuw. Daarover kunt u lezen in het eerste deel van deze special.Onlangs zijn ook de andere vier albums aan bod gekomen. De vinylversies heb ik helaas nog niet gezien, dus dit verslag heeft alleen betrekking op de cd’s. En die verschijnen net zoals de overige heruitgaven in een prachtige digipak, en een speciaal voor deze serie gemaakt boekje waarin zanger Gerre uitgebreid aan het woord komt over de desbetreffende plaat. Erg informatief en leuk om te lezen. Bovendien zijn alle albums opnieuw gemastered. Gelukkig zijn de originele opnames in hun waarde gelaten, en is de sound enkel opgepoetst en gepusht, waardoor het geheel net iets krachtiger overkomt dan voorheen. In tegenstelling tot de eerste drie re-issues krijgen we nu wel bonustracks. Het gaat hier om alle audiotracks van de ‘Open All Night’ video, verdeeld over drie schijven.

Met hun eerste drie albums hadden de thrashers uit Frankfurt hun naam in de scene bevestigd en een goede reputatie opgebouwd. Voor de vierde elpee, ’The Meaning Of Life’ (1990), kreeg de band een groter budget en meer studiotijd, en kreeg de mogelijkheid om het album bij de legendarische Hansa Studios in Berlijn te laten mixen; dezelfde studio waar o.a. David Bowie’s ‘Low’ en ‘Heroes’ waren opgenomen. Het resultaat was dan ook duidelijk sterker dan de vorige releases. Wat de muziek zelf betrof had de band wederom geen uitstapjes gedaan en was trouw gebleven aan hun sterke thrash, alsmede hun eigenaardig gevoel voor humor. Met ‘Beermuda’ en ‘Space Beer’ bevat de plaat tevens twee songs die tegenwoordig als klassieker worden gezien, en bijna drie decennia later nog altijd in de live setlist opduiken. Met meer dan 50.000 verkochte exemplaren in Duitsland alleen, blijft ‘The Meaning Of Life’ commercieel gezien de meest succesvolle plaat in Tankard’s carrière.



Twee jaar na het succesvolle ‘The Meaning Of Life’, en ondertussen hun eerste live-registratie op video te hebben uitgebracht (‘Open All Night’) verscheen in 1992 ’Stone Cold Sober’; wederom een ijzersterk album, met mijn inziens één van de mooiste coverartworks allertijden die de band’s drink-imago nogmaals versterkte. Commercieel gezien deed het album het niet zo goed als diens voorganger. Dat had echter niks te maken met de kwaliteiten van de band en de muziek, maar met de opkomst van de compact disc en het feit dat dit het eerste release was die niet op vinyl en enkel op CD verscheen; destijds een vrij prijzig medium. Ook het feit dat thrash (en metal in het algemeen) destijds op een laag pitje stond en de opkomst van grunge, was mede verantwoordelijk voor de tegenvallende verkoopcijfers. Desondanks blijft ‘Stone Cold Sober’ een fantastisch album. Met ‘Freibier’ bevatte de plaat trouwens ook de eerste Duitstalige song van de band.



Op de zesde langspeler, ’Two-Faced’ die in 1994 verscheen wilde de band van het alcohol-imago af. Het – mijn inziens – fantastische artwork had niks met drinken te maken, en ook op tekstueel gebied bevatte de plaat geen songs over de zuiperij. Echter is het geen geheim het de band nooit gelukt om van dat imago af te komen, maar dat terzijde. Geluidstechnisch gezien klonk de plaat iets rauwer dan diens voorganger, maar over het algemeen was ‘Two-Faced’ geen verrassende plaat, maar simpelweg een kwalitatief hoogwaardige thrasher. Alhoewel de plaat beter verkocht dan ‘Stone Cold Sober’, is ‘Two-Faced’ nog altijd een van de meest ondergewaardeerde albums in de band’s geschiedenis.



In 1995 bracht Tankard vervolgens haar laatste album voor Noise, The Tankard’ uit. Alhoewel dit een echte Tankard plaat was en nog altijd een thrash band liet horen, was ‘The Tankard’ in vergelijking met de voorgaande releases een stuk melodieuzer en toegankelijker, echter geen moment commercieel. Ook Gerre liet een andere kant van zich horen en was meer echt aan het zingen. Helaas viel het album nauwelijks op en is de geschiedenis ingegaan als het meest ondergewaardeerde en minst succesvolle album in de band’s carrière.

Naast Tankard had de band in 1994 een “side-project” gestart onder de naam “Tankwart” (Duits voor “pompbediende”), waarmee men Schlager en andere Duitstalige songs voorzag van een metal/punk uitvoering. Met Tankwart bracht men twee albums uit, waarvan het eerste, ‘Aufgetankt’ in 1994 via Noise verscheen (de opvolger ‘Himbeergeist zum Frühstück’ verscheen in 1996 via Century Media). De heruitgave van ‘The Tankard’ bevat het Tankwart debuut als bonus disc. Leuk hebbedingetje.

Dankzij de betere sound en de mooie verpakking zijn ook deze re-issues de moeite waard, en vooral voor de jongere generatie een mooie gelegenheid om deze klassiekers van één van de veteranen van thrash metal in huis te halen. Tot slot vind ik het jammer dat ze de ‘Open All Night’ video en de ‘Fat… Ugly & (A)Live’ live-plaat hebben overgeslagen.

Tankard
Noise Records
BMG

<< vorige volgende >>