Listen live to Radio Arrow Classic Rock

2017 en 2018 – Een metalen voor -en nabeschouwing

Door: Richard V.

Het is in medialand een gezonde gewoonte om rond de jaarwisseling uitgebreid te gaan ouwehoeren over het afgelopen jaar, om vervolgens ook een boom op te gaan zetten over wat er ons allemaal in het nieuwe jaar te wachten staat. Commentaren, beschouwingen, conclusies, voorspellingen, ieder-een en zijn moeder heeft wel wat over iets te zeggen. En weet je wat? Wij doen daar gezellig aan mee, want ook op planeet metal heeft het nodige plaatsgevonden. We pakten de achteruitkijkspiegel en kristallen bol erbij, met als resultaat onze twee centen hieronder. En het zal ons ook benieuwen welke van onze voorspellingen dit jaar werkelijkheid gaat worden.

Terugblik 2017 en vooruitblik 2018
Dat er een groot verschil is tussen kwantiteit en kwaliteit werd in 2017 opnieuw bevestigd. Het aan-bod in het rock- en metalgenre was wederom overweldigend, het aantal albumreleases is voor geen mens meer bij te houden en het aantal concerten en festivals is dusdanig groot dat je al drie jaar geleden in Bitcoin of Ethereum had moeten beleggen om overal naar toe te kunnen gaan. Hoewel er veel goede albums verschenen zaten er bitter weinig albums tussen waarover tien jaar nog gespro-ken of geschreven wordt. Althans, dat is de gedachtegang van de generatie die fan werd in de jaren tachtig van de vorige eeuw en alles inmiddels wel heeft gehoord. Na bijna vijftig jaar heavy muziek is met uitzondering van de extreme sub-genres het genre grotendeels uitontwikkeld en verworden tot een herhalingsoefening. Vooral het muzikale aanbod uit de Verenigde Staten hield in 2017 niet be-paald over, het regende weer bands met een eenvormig, gecomprimeerd geluid en zangers met de zangstijl en het vocabulaire van Tarzan. In zekere zin zijn er parallellen met Hollywood waar men vooral sequels, prequels en remakes produceert. De jongere generatie denkt daar natuurlijk heel anders over en hoort regelmatig nieuwe, opwindende muziek. Bij Lords of Metal zien we die trend ook terug, de hoogste waarderingen worden vooral gegeven door jongere redacteuren terwijl de ou-dere redacteuren bij die hoge scores denken: de productie kan beter, de arrangementen zijn niet goed uitgewerkt, vocaal zit men er nogal eens naast enzovoorts. Die constatering (geen kritiek) duidt erop dat de redactie liefhebbers heeft die achteruit kijken en liefhebbers die vooruit kijken.

Sterfgevallen
Nu de geschiedenis van het genre steeds langer wordt, komt het einde dichterbij voor de bands en artiesten die het genre populair hebben gemaakt. In voorgaande jaren namen we al afscheid van Rush, Motörhead en Mötley Crüe. In 2017 eindigden de carrières van Black Sabbath en Twisted Sis-ter en begonnen Deep Purple, Manowar en Aerosmith aan hun afscheidstournees. Een ander gevolg van die steeds langere geschiedenis is dat de lijst met overleden muzikanten elk jaar langer wordt. Wat het meest in het oog springt is het overlijden van AC/DC oprichter Malcolm Young (dementie). In december schrokken we van het plotselinge overlijden van Warrel Dane (Sanctuary en Nevermo-re) die druk bezig was met zijn tweede soloplaat. Andere bekende muzikanten die overleden waren o.a. Paul O’ Neill (Savatage, TSO), Chuck Mosely (Faith No More), Gregg Allman (Allman Brothers Band) en Martin Ain (Celtic Frost) als gevolg van drugs (2x), leverkanker en een hartinfarct. Met Chuck Berry en Alan Holdsworth verloor de muziekwereld twee iconen die tal van hardrockmuzikan-ten hebben geïnspireerd om muziek te gaan maken. Tragisch waren de zelfmoord van Chris Cornell (Soundgarden) en Chester Bennington (Linkin Park). Om het verlies van die iconische bands en ar-tiesten op te vangen staat een omvangrijke horde nieuwe bands te trappelen. Een van de front run-ners is Gojira die afgelopen jaar al een notering als headliner op Dynamo konden noteren.



Concertaanbod
Op concertgebied viel er trouwens niets te klagen want van de meest obscure bandjes (check de bill van Roadburn) tot de meest populaire artiesten speelden afgelopen jaar in Nederland. Het tempo waarin Metallica en Guns N’ Roses wereldwijd zalen en stadions uitverkochten was ronduit bizar. In Nederland gingen ruim 60.000 kaarten voor Guns N’ Roses binnen een uur weg. Axl, Slash en co. haalden met hun reünietoer bijna een half miljard dollar op in recettes. Dat zien we heavy bands die in de 21e eeuw begonnen nog niet zo snel doen. Een concert dat menigeen had verwacht, maar niet plaatsvond was dat van Ted Nugent en Kid Rock op de inauguratie van Trump. Blijkbaar zaten de republikeinen niet te wachten op een optreden van het redneck duo, al doken de heren later wel op in het witte huis voor een fotosessie met de Amerikaanse president. Ronnie James Dio was iemand die we ook niet meer op een podium verwachtten, maar die keerde in navolging van Elvis Presley en Michael Jackson terug als hologram. De meningen over deze technologie lopen nogal uiteen, maar als het een succes wordt kun je er vergif op innemen dat ook andere dode iconen als Jimi Hendrix, Phil Lynott, Lemmy en Bon Scott terugkeren. In de lokale bioscoopzaal duiken steeds vaker concert-films op, zo kon je afgelopen jaar naar Rammstein en Black Sabbath. Een stuk minder leuk was de afgelasting van het Rammstein optreden op Rock Am Ring in verband met een terreurdreiging, Na een bomaanslag bij een concert van popzangeres Ariana Grande en schietpartijen in Bataclan en bij een countryfestival in Las Vegas rijst de vraag wanneer extremisten de grotendeels ongelovige me-talheads op de korrel nemen. Dat er een aanslag komt is zeker, de vraag is alleen wanneer en waar.

Charts
Beter nieuws was er voor Arjan Lucassen want zijn nieuwste Ayreon album bereikte de top van de Nederlandse album charts. Een primeur voor onze landgenoot. Later in het jaar verkocht zijn project drie keer 013 uit voor een reeks unieke Ayreon shows. Het debuut van Vuur haalde zowaar plek 2 in de charts en ook Foo Fighters (1), Mastodon (16) en Arch Enemy (11) wisten successen te boeken. Veel goede albums zoals van Kreator, Satyricon, Enslaved, Epica, Black Country Communion, Deep Purple, Steven Wilson en Vandenberg Moonkings hadden slechts kortstondig succes. De trend dat albums kort na release pieken en dan weer uit de charts verdwijnen zette gestaag door. Nederland is geen uitzondering, de vluchtigheid van muziek is een wereldwijd verschijnsel. In hoeverre die vluch-tigheid een gevolg is van de omschakeling van fysieke geluidsdragers naar streaming diensten is lastig te bepalen. In onze vooruitblik op 2018 nemen we een studie hiernaar onder de loep. Een en-quête van de collega’s van Metalfan laat zien dat een derde van de liefhebbers diensten als Spotify en Apple Music gebruikt, 10% muziek downloadt, 6% YouTube gebruikt en 45% nog liever nog cd’s (39%) of elpees (7%) luistert.



De langzame dood van de elektrische gitaar
Hoe de toekomst van het heavy genre eruit ziet is moeilijk te voorspellen, maar de Washington Post publiceerde in 2017 een artikel dat mogelijk een teken aan de wand is. Het artikel had als kop “The slow death of electric guitar” en meldde dat de verkoop van elektrische gitaren al jaren een dalende trend vertoont. Bekende merken als Fender en Gibson maken al jaren verlies en melden dat de jeugd geen idolen meer heeft. Er is dringend behoefte aan een nieuwe Edward van Halen of Randy Rhoads want iemand als Bonamassa mist charisma en blijkt geen inspiratiebron voor de potentiële snarenplukkers. Het relaas van de fabrikanten wordt gestaafd door Gus G. (Firewind, Ozzy). Die ontwierp een Signature ESP gitaar, maar verkocht te weinig exemplaren om zelfs maar de ontwikkelkosten terug te verdienen. Kleinere gitaarmerken zoals Iba-nez, Schechter en Yamaha lijken het daarentegen wat beter te doen door een slim artiestenbeleid en goed te luisteren naar de wensen van de klant. Een relatief nieuw verschijnsel zijn zolderkamergi-taarhelden; steeds vaker duiken ze op in YouTube videos en spelen foutloos nummers na. Helaas zijn er ook lieden die hen weer afzeiken en wijzen op hun fouten, uiteraard zonder bewijs dat ze het zelf beter kunnen. Een aantal van de zolderkamerhelden scoort inmiddels endorsement deals. De trend is echter dat minder jeugd gitaar leert spelen omdat men bezig is met gaming, sociale media of andere zaken. Dat belooft helaas niet veel goeds voor de toekomst van ons geliefde genre. In 2017 bleek met artiesten als Rob Luft en Olli Hirvonen dat er in het jazzgenre tegenwoordig meer gitaarta-lent voor handen is in de jazz dan in metal.

En daar zijn ze weer…
Een band die elk jaar in onze terugblik opduikt is Kiss. Ook in 2017 wist met name Gene Simmons weer herhaaldelijk headlines te scoren. Allereerst met het ridicule idee om een handgebaar te paten-teren. Twee weken en een wagonlading kritiek later trok hij die patentaanvraag weer in. In de herfst lanceerde hij zijn Vault box met 10 cd’s die hij voor de lieve som van USD 50.000 bij je thuis komt afleveren. Het is dat Joseph Goebbels dood is want die zou een dergelijke staaltje geldklopperij wel weten te exploiteren. Wellicht nog idioter is de verkoop van Kiss Strings for Air Guitar. Voor vier dollar koop je een leeg (!) plastic zakje. Hebben we het dan gehad? Nee, want om hun patriottische gevoelens te onderstrepen vraagt de band alle bezoekers bij hun concerten in de Verenigde Staten om trouw aan de vlag te zweren anders weigeren ze een toegift te spelen. Het is dat Simmons geen geboren Amerikaan is, anders zou hij waarschijnlijk ook nog een gooi naar het Witte Huis doen. Geldwolven met losse handjes en zonder scrupules zijn immers niet kansloos.

Corruptie
Dat de muziekindustrie een corrupte bende is wisten we natuurlijk allang. De uitgelekte salarissen van Spotify personeel zullen menig muzikant laten knarsetanden vooropgesteld dat hij nog tanden over heeft na al die jaren op een houtje bijten. In Nederland is het niet anders gezien de zichzelf ver-rijkende taferelen bij BUMA Stemra. In het verleden zijn er al tal van initiatieven geweest om allerlei schakels tussen muzikant en fan te verwijderen, maar het eerste rendabele business model moeten we nog zien.

En dan nog dit…
Terugblikkend op het nieuws van 2017 vallen nog een paar zaken op zoals het concert van Five Fin-ger Death Punch dat na vijftig minuten in een puinzooi eindigde. Een oorverdovend boegeroep viel de Amerikanen ten deel en uit angst voor blijvende reputatieschade haalde de band een week later het concert gratis in. Ook Marilyn Manson bakte er in Eindhoven niet veel van. Zwaar onder de invloed van allerlei discutabele substanties minachtte hij zijn publiek en hield het binnen een uur voor gezien. Adrenaline Mob had de situatie niet in eigen hand, hun bus werd aangereden en diverse band- en crewlanden verloren op tragische wijze het leven. Een incident dat trieste herinneringen opriep aan Metallica’s bassist Cliff Burton die door zijn voormalige bandleden nog zo fraai werd herdacht bij de Worldwired tournee. Gitarist George Lynch had weer een productief jaartje en leverde goede albums af met KXM, Lynch Mob en Sweet & Lynch. Een stuk minder productief waren de luiaards van Tool en System Of A Down die al ruim een decennium niets hebben geproduceerd. Muzikale beelden-stormers waren er ook dit jaar weer zoals het ongrijpbare Igorrr en Amenra dat de soundtrack voor menig suïcide afleverde. Wat we dit jaar misten waren aangekondigde releases van Dark Angel, John Sykes, de boxset van Phil Lynott, het John5/Roth project en de DVD van Frank Marino. Waar blijven die releases toch?



Vooruitblik 2018
Normaliter sluiten we onze vooruitblik af met enkele voorspellingen. Dat doen we dit jaar ook, alleen beginnen we er dit keer ook mee. Sterker nog, we starten met onze meest boude voorspelling tot op heden: 2018 wordt het beste rock- en metaljaar sinds de eeuwwisseling! Die behoorlijk gewaagde voorspelling baseren we op het lijstje topbands dat in 2018 met nieuwe albums gaat komen en daar-na ongetwijfeld op tournee gaat. De hoogste verwachtingen zijn voor Amorphis, Gojira en Behemoth omdat hun vorige albums toppers in hun (sub)genre waren en hoog in menig jaarlijstje eindigden. Drie weken geleden stond ook Sanctuary nog in het lijstje, maar die plaat gaat helaas nooit het le-venslicht zien door het overlijden van Warrel Dane. Drummer Danny Carey kondigde aan dat Tool eindelijk hun vijfde album zal uitbrengen. Eerst zien dan geloven… In het thrash genre komen Exo-dus, Machine Head en Megadeth met nieuw werk. Nog wat harder worden de nieuwe albums van Dimmu Borgir, Watain, Sodom en Pestilence. Liefhebbers van klassieke hardrock en metal kunnen uitkijken naar Judas Priest, Saxon, Hollywood Vampires, Ratt, Queensrÿche, Rival Sons, Loudness, Dead Daisies, Tremonti en Whitesnake. Ghost, Halestorm en DeWolff zijn de voorbije jaren behoor-lijk populair geworden en zullen vastberaden zijn om met sterke albums op de proppen te komen. Opmerkelijk is de terugkeer van A Perfect Circle waaruit we mogen concluderen dat Tool pas op zijn vroegst na de zomer op tournee kan. Andere vertrouwde namen die we op de releaselijst terugvinden zijn Alice In Chains, Rammstein, Monster Magnet, Ministry, Metal Church, Kamelot, Therion, Corro-sion of Conformity, Five Finger Death Punch, Black Label Society, At The Gates, Rob Zombie en nieuwe soloplaten van oudgedienden Joe Satriani, Ace Frehley en Joe Perry. Kortom, voor jong en oud zit er behoorlijk wat in de pijplijn.



Festivals
Nederlands grootste metalfestival Fortarock keert terug met een gevarieerd programma al wordt de concurrentie van festivals als Summer Breeze, Graspop, Wacken en Hellfest elk jaar groter. Head-liner op veel festivals is Ozzy Osbourne die eind verleden jaar bekendmaakte dat hij na deze tour stopt. Gelukkig is gitarist Zakk Wylde weer terug in de band. Op het moment van schrijven was on-duidelijk of Ozzy nog met een laatste studioplaat op de proppen komt. Hopelijk wel want zijn vorige (‘Scream’) was veel te slecht om als zwanenzang de boeken in te gaan. De grote festivals over de grens vertonen veel overlap en hebben opnieuw publiekstrekkers als headliners geboekt. Veel klei-nere festivals waaronder het Dynamo Metal Fest doen het zonder grote publiekstrekkers. Het Eind-hovense festival wordt in 2018 nota bene georganiseerd op de finale dag van het WK voetbal om nog maar eens te onderstrepen dat het Nederlandse voetbal door een diep dal gaat.

Money talks
Na bakken met geld te hebben verdiend in 2016 en 2017 gaat Guns N’ Roses daar in 2018 vrolijk mee door. De band is headliner op tal van festivals en zal terugkeren voor een show in Goffertpark. De vraag of er ooit een nieuw album wordt opgenomen kunnen we doorschuiven naar 2019. Menig-een verwacht dat er geen plaat komt en Slash weer verder op solopad gaat met Myles Kennedy. Alhoewel, Myles Kennedy gaat zelf ook solo en gooit in 2018 zijn solodebuut op de markt. Wat Axl gaat doen nadat hij zijn geld heeft geteld, is onduidelijk. Naar verluidt kan hij het goed vinden met Angus Young en wie weet gaan die twee samen een album opnemen. Young mag dan wel nieuwe bandleden gaan werven want van AC/DC is weinig meer over. Guns N’ Roses is overigens niet de enige band die nog even wat pensioenpoen komt ophalen. Kiss, Scorpions en Iron Maiden willen hun AOW klaarblijkelijk ook nog aanvullen want allen doen (alweer) een Europese tournee. De congestie op de concertmarkt neemt deze lente en zomer dan ook ongekende vormen aan.



De invloed van streaming diensten op muziek.
Een trio wetenschappers (Hannes Datta, George Knox en Bart Bronnenberg) aan de universiteit van Tilburg deed onderzoek naar effecten van streaming op de muziekindustrie. Ze verzamelden veel data over het luistergedrag van consumenten op digitale muziekplatforms en onderzochten de effec-ten. Het leverde een lijvig document op met enkele voor de hand liggende, maar ook verrassende conclusies. Het rapport heet: Changing Their Tune: How Consumers' Adoption of Online Streaming Affects Music Consumption and Discovery en is hier te downloaden
1. Verbruik vervangt bezit: streamingdiensten gaan ten kosten van iTunes en fysieke geluidsdragers. Men consumeert muziek en wordt geen eigenaar.
2. Meer luisteren: Mensen die zijn overgestapt op een streamingdienst luisteren bijna anderhalf keer zo vaak (49 procent stijging) naar muziek. Het aantal unieke artiesten die ze na die periode beluisteren is toegenomen met 32 procent.
3. Kansen voor onbekend talent: mensen die gebruikmaken van streamingdiensten komen steeds vaker uit bij minder bekende artiesten. Ze maken sneller kennis met voor hen onbekende artiesten en zijn mogelijk eerder genegen om daar concerten van te bezoeken. Juist bij geluidsdragers en iTunes wordt minder geëxperimenteerd met nieuwe muziek, van-wege de te betalen prijs per album of nummer.
4. Grotere tevredenheid: streamingdiensten leiden tot een grotere tevredenheid bij con-sumenten omdat ze nu een bredere range van muziek kunnen beluisteren.

Een andere studie wees uit dat de eerste dertig seconden bepalend zijn of een luisteraar een nummer afluistert of niet. Een ander nummer is slechts één muisklik verder. Het zou ons niet verbazen als dit het eind betekent voor lange intro’s want die zijn dodelijk voor de belangstelling op streamingdien-sten. Laten we echter niet te vroeg oordelen want er zitten ook schaduwkanten aan streaming. Zo blijken de major labels en zelfs multinationals een dikke vinger in de pap te hebben bij de samenstel-ling van de play lists. Er zit een flinke push om muziekliefhebbers te ‘migreren’ van albums naar losse nummers. Je kunt het hier nog eens rustig nalezen. Voor onafhankelijk luisteradvies kun je gelukkig altijd nog op Lords Of Metal vertrouwen.

De grote glazen bol…
Traditioneel sluiten we weer af met een blik in de kristallen bol. Wat gaat er in het topjaar 2018 alle-maal wel en niet gebeuren? Dit zagen wij in de mistige wolkjes die door onze bol dwarrelden.

- De naam Manowar duikt op in het #MeToo schandaal.

- Klaus Meine meldt zich vrijwillig aan voor een innovatief biogenetisch experiment en keert in de herfst terug aan het front als een frisse jongeman van 25 lentes. Met haar.

- Na er in zijn biografie al op te hebben gezinspeeld, wordt Sammy Hagar op zijn 71e verjaardag daadwerkelijk ontvoerd door 71 aliens. Rode geleedpotige wezens zien in de Red Rocker een bond-genoot.

- Gene Simmons maakt bekend dat Kiss vanaf 2020 weer in de originele bezetting zal gaan toeren… als hologrammen. In een interview wordt hij gevraagd naar de mening van de andere bandleden waarop hij antwoordt: “Welke andere bandleden?”

- The Black Veil Brides worden één dag voor hun concert in Manila aangezien voor junks en pardoes omgelegd door een brigade Duterte aanhangers.

- Marilyn Manson belandt door een ernstig delict met een gestolen tennisracket en bowlingbal in de cel die in november vorig jaar vrijkwam door de dood van zijn inspirator Charles.

- Phil Anselmo wordt Amerikaans kampioen curling en gaat met de olympische ploeg mee naar PyeongChang waar hij zowaar een bronzen plak in de wacht sleept, maar tijdens de medailleceremo-nie menigeen het schaamrood op de kaken bezorgt door het winnende Zweedse volkslied mee te boeren.

- Een selfie van een naakte Doro Pesch tussen Vladimir Putin en Angela Merkel gaat viral.

- Pretpark De Efteling vernoemt hun nieuwste attractie naar Ayreon.

- Lars Ulrich kampt weer eens met psychische problemen en besluit tot een radicale ingreep. Op de volgende tournee zit plotsklaps ene Lara Ulrich achter de drumkit die evenmin maat blijkt te kunnen houden.

Namens de hele redactie van Lords of Metal wens ik alle lezers een voorspoedig, gezond en muzi-kaal enerverend 2018 toe!

<< vorige volgende >>