Rhapsody luistersessie: filmmuziek zonder film

Door: Ferdi

band image


Een nieuwe Rhapsody-cd is altijd al iets om naar uit te kijken. Toch belooft de nieuwe plaat van de band rondom gitarist Luca Turilli en toetsenist Alex Staropoli extra bijzonder geworden. Voor het eerst werkte de band samen met een groots koor en een nog groter orkest. Bovendien regelde men Christopher Lee -bekend van Lord Of The Rings, Star Wars, James Bond en talloze horrorfilms - om de verhaallijn voor te lezen. Lords Of Metal reisde naar Duitsland voor een voorproefje van de nieuwe mini-cd 'The Dark Secret' (releasedatum: 28 juni) en een gesprek met toetsenist Alex Staropoli.



De luistersessie vindt plaats in de Peppermint Park Studio's in het Duitse Hannover, een studio waar onder andere de Scorpions en een hele roedel aan in Nederland onbekende Duitse artiesten hebben opgenomen. Overigens niet de plek waar Rhapsody hun nieuwe nummers inblikte, maar gewoon een lokaal gelegen studio waarvan de uurprijs ongetwijfeld lager is dan die van de opnamehonken waar de eigenlijke slachting heeft plaatsgevonden.

band image


De verwachtingen voor de nieuwe cd 'Symphony Of Enhchanted Lands 2: The Dark Secret' zijn hoog. Weliswaar stond de voorgaande plaat 'Power Of The Dragonflame' vol met goed gespeelde metal, toch herhaalde de band hetzelfde trucje van de cd's ervoor. Ook was het geluid nog steeds niet naar de wens van de mannen: door de beperkte financiële middelen van het oude label Limb kwam het beoogde geluid niet goed uit de verf. Op de nieuwe cd pakt de groep uit met een 50-koppig koor, een filharmonisch orkest en aankondigingen van acteur Christopher Lee.

De luistersessie

Een medewerker van de studio vingert de volumeknop van het mengpaneel omhoog en de mini-cd 'The Dark Secret' schalt door de speakers van de controleruimte van Studio 1. Het nummer 'Unholy Warcry' begint met een gesproken intro, waarna pompeuze filmmuziek het begin van het de song markeert. Als een groots koor op de achtergrond van de slaggitaar oprukt, wordt duidelijk dat de extra productie elke cent waard is geweest: het geluid klinkt vele malen voller dan ooit tevoren. Toch klinkt het, door de herkenbare opbouw en Luca's tarantella-solo, typisch Rhapsody. Het venijn in dit nummer zit hem in de zanglijnen, die de uitstekend zingende Fabio Lione deelt met een 50-koppig koor.

'Thunder's Mighty Roar' laat een bataljon violisten met een gezamelijke Vivaldi-inslag horen, zoals Rhapsody dat op de tweede cd 'Symphony Of Enchanted Lands' ook al deed. Ditmaal klinkt het ditmaal een stuk grootser van opzet. Dit nummer is een onmiskenbare echo van de meest symfonische tracks van de eerste cd's, al tilt de extra peper in Fabio's reet het nummer naar een hoger niveau.

Op elke Rhapsody-cd staat wel één langzaam nummer. Hier is dat 'Guardians Of Destiny'. Het nummer start met een fraai fluitintro, waarna hoge vrouwenzang de idyllische sfeer weerspiegelt die Luca Turilli's eerste solo-cd ook al zo kenmerkend maakte. Sterke zang neemt de luisteraar mee op een reis tussen rustige folkpassages en uitspattingen van Nightwish-bombast.

band image


Het meest spectaculaire nummer van de mini-cd is het nummer 'Sacred Power Of Raging Winds', wat begint met een aanzwellende stormgeluid. Als vervolgens Christopher Lee een bezwering uitspreekt, waan ik me even weer in de bioscoop. Waar ik zie hoe de tovenaar Saruman bovenop Orthanc probeert om de berg naar beneden te brengen die het gezelschap van Gandalf juist zo heldhaftig probeert te bedwingen. Ik hoef u dus niet te vertellen aan welke film dit nummer het meest doet denken: Rhapsody's orchestratie geeft het nummer dezelfde duistere ondertoon als de muziek van De Trilogie. Ook fraai is de instrumentale passage aan het eind: een nimmer aflatende dans tussen gitaar en fluit, waarin niet de elektrische snarenplank maar het houten blaasinstrument de leiding neemt.

Het afsluitende 'Non Ho Sonno' is de vreemde eens in de bijt. Origineel opgenomen door de band Goblin, heeft Rhapsody het nummer flink onder handen genomen. De originele sfeerelementen zijn overeind gebleven en aangevuld met een spaarzaam gebruikte gitaar en een langzame drumbeat. Het resultaat doet denken aan Japanse videogamesoundtracks, bijvoorbeeld die van Final Fantasy en Secret Of Mana. Opvallend is dat in dit stukje opgepoetste filmmuziek de zang van Fabio in geen velden of wegen te bekennen is.

band image


Als de nieuwe cd representatief is voor de full-length, dan staat ons wat moois te wachten. Liefhebbers van de filmmuziekcomponisten John Williams en Howard Shore zullen in hun nopjes zijn met de nieuwe Rhapsody. Afgezien van beelden heeft 'The Dark Secret' alle ingrediënten van een spannende fantasyfilm: het is verhalend, meeslepend en groots.

De rol van acteur Christopher Lee moet daarin niet onderschat worden, want hem naar voren schuiven bleek een gouden greep. Hoe groot de impact van zijn aanwezigheid is, bleek wel toen de groep journalisten een dvd met daarop de making-of van de nieuwe Rhapsody te zien kregen. Geklets alom, maar als Christopher Lee op de dvd aan het woord komt, valt het stil. Je praat namelijk niet als Christpher Lee spreekt. Dan luister je aandachtig. Het zal interessant zijn om te zien of Rhapsody veel fans van de LotR-films achter zich zal scharen.

Toch is, afgezien van de rol van Lee en het orkest, de muziek van Rhapsody amper veranderd. Nog steeds kijkt de band evenveel achter- als vooruit. Een nieuwe cd van Rhapsody beluisteren, komt nog steeds neer op een half uur raden waar de band dat stukje nou ook alweer eerder heeft gebruikt. De vijf nummers op 'The Dark Secret' zijn boven alles typische Rhapsody-nummers. Iets dat zowel een voor als een nadeel is.

band image

Foto: Klaas Pot


Interview

Na afloop van de luistersessie vertelt de toetsenist en medecomponist Alex Staropoli dat hij uitermate tevreden is met het eindresultaat van 'The Dark Secret' en de aankomende cd 'Symphony Of Enchanted Lands 2 – The Dark Secret'. Enthousiast vertelt de grijzende toetsenist over de totstandkoming.

Hoe moeten we deze cd plaatsen in de evolutie van Rhapsody?

“Elke Rhapsody-plaat is een stap vooruit. Dit keer zijn we door een ongelofelijk majestueus proces gegaan. We hebben nu een orkest, we hebben een koor, we hebben Crishtopher Lee. De nieuwe cd laat horen wat we al die tijd al in gedachten hadden met Rhapsody: het meest pompeuze geluid dat mogelijk is. We noemen het zelf filmmuziek-metal. Vroeger was er altijd wel een beperking die ons hiervan afhield: techniek, geld, steun of de juiste contacten.”

band image De samenwerking met het filharmonisch orkest van Tsjechië op 'The Dark Secret' is spectaculair te noemen. Hoe heb je de partijen voor het orkest geschreven?

“Ik ben begonnen met schrijven op keyboard, net als ik op alle andere Rhapsody-platen al deed. Alleen heb ik dit keer de muziek geschreven met het orkest in het achterhoofd. Je kunt namelijk maar een beperkt aantal keyboardpartijen in een nummer stoppen: teveel schaadt het nummer. Maar met een orkest kun je instrumenten blijven toevoegen, zonder dat het als een zootje klinkt. Sterker nog: het klinkt juist beter en voller. Na de muziek te hebben geschreven, gaf ik de midi-bestanden aan de arrangeur. Die heeft uiteindelijk de muziek aangepast voor het orkest en in notenschrift uitgeschreven.”

Op de vorige cd's vulde je zelf het geluid met je toetsen op. Was er nog wel ruimte voor je eigen spel, nu je zoveel muzikanten hebt ingehuurd?

“Niet veel. Ik schat dat, van alle orkestrale gedeelten, ik twintig procent heb gedaan en dat het orkest de rest heeft gespeeld. We hadden te maken met een groep uitstekende en veelzijdige muzikanten en die wilde ik zoveel mogelijk de ruimte geven in de muziek. Het was voor mij dan ook een emotionele gebeurtenis om het orkest voor het eerst mijn muziek te horen spelen.”

Waren er nog praktische of financiële beperkingen tijdens het opnemen?

“Niet echt. De enige beperking die we hadden was de tijd: we hebben maandenlang lopen stressen om alles af te krijgen. Ik bedoel… Op de dag dat Fabio zijn zang opnam, was ik nog allerlei arrangementen aan het bijschaven. Zoals je misschien wel snapt, was ik uitgeput toen de hele cd eindelijk was opgenomen.”

Jullie zanger Fabio Lione is op deze cd met sprongen vooruit te gaan.

“Ja hè, dat vinden wij ook. Dit is zijn beste zangprestatie die hij in zijn carrière in Rhapsody leverde. Op sommige van de oudere cd's kwam hij net van een tour toen hij zijn stukken opnam. Dit keer had hij een paar maanden op de bank gezeten, waardoor zijn stem weer fris en energiek klinkt. Wat ook meespeelt is de relatie tussen Fabio en de rest van de band. We zijn niet altijd de beste vrienden geweest, maar momenteel kunnen we beter met elkaar overweg dan ooit.”

band image


Jullie zijn grote fans van de Lords Of The Rings-films. In hoeverre heeft dat jullie nieuwe cd beïnvloed?

“Die films hebben veranderd hoe ik tegen onze muziek en fantasy in het algemeen aankijk. Luca is de visueel ingestelde schrijver binnen de band. Hij heeft al jaren een beeld in zijn hoofd over hoe de wereld van de saga eruit ziet, maar dat is nooit helemaal op mij overgekomen. Toen ik Lord Of The Rings voor het eerst zag, snapte ik wat hij al die tijd had willen creëren: beelden van ondergesneeuwde bergen, immens grote bossen en epische veldslagen. Ik kan me ook wel voorstellen dat er mensen zijn die bij het horen van onze nieuwe cd moeten denken aan Peter Jackson's films: de nieuwe Rhapsody laat zich beluisteren als een filmsoundtrack. We waren oorspronkelijk ook van plan om een hele cd te schrijven over de Lord Of The Rings-films. Helaas lukte het niet om de rechten te krijgen de namen en gebeurtenissen te gebruiken. Daarom hebben we het Tolkien-concept laten varen en begonnen we te werken aan wat ons nieuwe album werd.”

Toch zijn er een hoop overeenkomsten tussen Howard Shore's soundtrack voor de epische trilogie en jullie nieuwe mini-cd.

“Dat ontken ik niet, al is Howard Shore nooit een invloed voor Rhapsody geweest. Sterker nog, voor Lord Of The Rings kende ik hem niet eens. Maar voor de luisteraar kan de muziek dezelfde magie hebben. Soms schrijven twee verschillende personen twee verschillende stukken muziek, die dezelfde emoties losmaken bij de luisteraar. Dit is denk ik aan de hand met mij en Howard Shore. We proberen dezelfde boodschap te versturen met de muziek.”

[pic-2]rhapsody_saruman.jpg[/pic-2]

Ook is het jullie gelukt om Christopher Lee, die we kennen als de istari Saruman, te strikken om de nieuwe cd in te spelen.

“We konden het amper geloven, toen we het hoorden de eer te hebben met hem te mogen werken. Dat is een grote eer. Hij heeft zo'n indrukwekkende stem… We namen zijn delen in een paar dagen op in een studio in London. Hij bleek een heel aardige man waarmee je goed kunt samenwerken. Wat hij heeft gekost? Ik kan niet zeggen hoeveel, maar het is het zeker waard. Het gaat namelijk niet om het geld. Het gaat er om onze muziek zo indrukwekkend mogelijk over te brengen.”

En hoe vond Lee het om op een metal-cd te schitteren?

“We hebben veel tijd doorgebracht door over een hoop dingen te praten. Hij heeft een ingewikkelde persoonlijkheid en een brede algemene ontwikkeling. Hij stond open voor onze muziek en begreep de positieve boodschap van de muziek.”

<< vorige volgende >>