Listen live to Radio Arrow Classic Rock

Metal Gear: Aristides 010 White EMG Guitar

Door: Ramon

Geen instrument spreekt zo tot de verbeelding als de gitaar. En dat de ene gitaar de andere niet is, behoeft verder geen uitleg. We kregen de uitnodiging om deze maand een wel heel erg bijzondere gitaar te testen, namelijk een Aristides 010 White EMG gitaar die niet van hout is, maar van een composiet met dezelfde celeigenschappen als hout. Dat composiet werd ontwikkeld door Aristides Poort en de Universiteit van Delft. Zowel de fabriek als het materiaal Arium dragen dan ook zijn naam. Inmiddels hebben grote namen gekozen voor Aristides Instruments en zoekt het merk beetje bij beetje de weg naar een grote publiek. Het is zo’n bijzondere gitaar, dat ik vond dat er ook een gitarist met bijzondere kwaliteiten het instrument tot het uiterste moest gaan dwingen. De keuze daarvoor is gevallen op de solo gitarist van de Nederlandse female fronted death-thrash metal band Izegrim, waarvan ik als wederdienst meld dat hun nieuwe album ‘'Congress Of The Insane'’ ook rond deze tijd uitkomt. Bart neemt het vanaf hier over.

Om te beginnen zijn de Aristides gitaren duidelijk geen gitaren voor beginnelingen. Het materiaal is anders waarmee je speciale klanken kunt creëren. Deze gitaren zijn ook niet te vergelijken met de “normale” gitaren zoals een Schecter, ESP of Ibanez bijvoorbeeld, gitaren die qua doelgroep en prijsklasse met elkaar te vergelijken zijn. Ik heb de mogelijkheid gekregen om bij de fabriek in Haarlem zelf langs te komen om de gitaar te testen, maar ook voor een rondleiding, om zelf te kunnen zien hoe deze gitaren gemaakt worden. En dat is nog een behoorlijk proces.

Het bouwen van de body wordt allemaal handmatig gedaan met behulp van een aluminium mal, waarin het Arium wordt gegoten. Daarna gaat de body in een droogkamer om daar uitgehard te worden. Dan wordt de gitaar gelijmd en geschuurd, vooral het schuren gaat met extreme precisie, om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen. Er werd ons ook verteld dat als er een werknemer twee keer een fout maakt er een kans is op ontslag, dat zegt wel wat. Na uren van werk zal de gitaar worden gemonteerd met zorgvuldig uitgekozen componenten van hoge kwaliteit. Dan worden de frets geplaatst en ook dit wordt allemaal handmatig geschuurd. Hiervoor hebben ze ook hun eigen nekmal ontwikkeld. Uiteraard komt hier ook weer een kwaliteitscontrole bij kijken. Om ervoor te zorgen dat ze in staat zijn om alle informatie over de kwaliteit van elk stadium op te sporen, implementeren ze een scanbaar unieke chipcode.

band image


Nu weer terug waar het om gaat, de Aristides 010 (spreek uit, “o-one-o”). Mijn eerste indruk was meteen dat het een progressieve gitaar was, op basis van de looks, met de artistieke “'luchthappers” in de body. Het is een zeer mooi afgewerkte gitaar met geen rare hoeken, punten of vreemde body figuur. De headstock sprak mij zeer aan en ook de griplock tuners zijn erg fijn. Toen ik de gitaar voor het eerst kon bespelen in het bedrijf zelf, viel me op dat de gitaar perfect in balans zit, wat voor mij heel belangrijk is. Er is geen geduw of getrek nodig om de gitaar recht te houden. Wat mij echter wel verbaasde is dat de gitaar helemaal niet zo licht is als ik had verwacht, vanwege het Arium. De gitaar is misschien maar een paar gram lichter dan een gewone gitaar, maar dat is geen negatieve eigenschap vind ik. Voor de rest is deze gitaar uitgerust met twee EMG humbuckers (wat ze niet standaard doen), in de brug de 81 en in de nek de 60. Op de brug zit een Hipshot US Contour 6 string tremolo brug. Ik had ze zelf nog niet vaak bij gitaren gezien, maar het bevalt mij wel en het ziet er ook een stuk strakker uit. Om de snaren perfect te kunnen stemmen hebben ze gebruik gemaakt van Hipshot open gear griplock tuners, deze zorgen er voor dat je snaren perfect in toon blijven, zelfs als je flink tekeer gaat. De hals bestaat uit 22 medium jumbo frets, om te soleren vind ik dat persoonlijk te weinig, mijn voorkeur gaat uit naar 24, ook omdat je dan meer ruimte hebt.

band image


Dan het geluid. Ik heb echt nog nooit zo veel sustain in een gitaar gehoord. De gitaar blijft maar doorgaan en nog gigantisch helder ook. Geen rare tikjes of doodvallen van je tonen. En wat helemaal fijn is, is dat je haast geen feedback hebt op hoog volume, alsof er een Noisegate in de gitaar is gebouwd. Het overall sound van de gitaar is vooral helder en stevig, een goede sound voor klassieke heavy metal, maar ook voor pop/rock is het een uitstekende gitaar. Ook clean klinkt de gitaar echt super. Hier hoor je echt het Arium werken als het ware en komt de helderheid goed tot zijn recht. De snaren zijn prima afgesteld op de hals. Ik prefereer het alleen zelf wel zo laag mogelijk en vind dus ook dat het nog wel iets lager mag, maar goed, dat is muggenziften. De halsbreedte is echt meer dan prima: lekker smal, zoals ik en volgens mij de meeste gitaristen, het graag hebben. Ik vind het wel echt meer een slaggitaar dan dat je er echt op te keer gaat met solo's. Ik zeg niet dat het niet kan, maar met 22 frets vind ik het toch wel een gebrek aan ruimte als je lekker wilt soleren. Het feit met gitaarhalzen blijft wel dat het een kwestie van smaak en stijl is. Heb je wat dikkere vingers of grotere handen dan is een wat dikkere en bredere hals misschien wat fijner, en andersom dus net zo.

De conclusie is dat het wel een gitaar is voor de wat meer ervaren gitarist. Alleen al vanwege de prijs (€ 3.950,00!) ga je niet zo iets kopen als je net begint. Voor de looks zou je niet meteen aan een metalgitaar denken maar ik vind het er wel een geschikte gitaar voor. Het is een gitaar met super kwaliteiten en dat wil je dan ook laten horen. Voor meer informatie kijk je even op de Aristides Instruments website.

<< vorige volgende >>