Malevolent Creation - Doomsday X

Malevolent Creation - Doomsday X

Label : Massacre | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen B. : Het leven van een recensent gaat niet altijd over rozen. Soms is het zelfs een ware crime. Ik zal utleggen waarom. De afgelopen dagen was ik naar de nieuwste Malevolent Creation CD aan het luisteren, hetgeen uiteraard niet echt als een straf betiteld kan worden. Om voortijdig uitlekken en daarmee downloaden tegen te gaan verzinnen platenmaatschappijen echter van alles om dit tegen te gaan. Uiteraard is dit hun goed recht want zolang er eikels zijn die nooit een platenzaak van binnen zien en die alles maar menen te moeten "downen", is de kans groot dat zo'n bedrijf naar zijn investeringen kan fluiten. In het geval van 'Doomsday X' zit er in elk nummer doodleuk twee keer de boodschap "You are listening to a promotional CD which is property of Massacre Records" gemixed en dat kwam mijn luisterplezier niet echt ten goede kan ik je verzekeren (en vooral niet omdat het hier om Engels met een vet Duits accent gaat).

Malevolent Creation behoeft uiteraard geen nadere uitleg want elke zichzelf respecterende death metal freak heeft ze wel eens live gezien of minstens één CD van ze in de kast staan. Dit is zoals de titel al refereert het tiende album, dat twaalf nummers bevat en ongeveer 50 minuten klokt. Sinds de voorgaande CD 'Warkult' is de bezetting weer flink op de schop gegaan met het meest opvallende gegeven dat oerzanger Brett Hoffmann terug aan het roer staat. De vorige zanger Kyle Symons verzorgt overigens nog wel een gastoptreden evenals Mick Thompson (Slipknot). Meer is over deze release eigenlijk niet te vertellen want de band tapt al jaren uit hetzelfde vaatje: kwalitatief hoogstaande death metal die "kaas uit het vuistje" is voor de regelrechte liefhebber en die een paar luisterbeurten nodig heeft voor bangers met een selectief geheugen. Ik heb me tussen de reclameboodschappen door in ieder geval opperbest vermaakt met 'Doomsday X'.