Fueled By Fire - Spread The Fire

Fueled By Fire - Spread The Fire

Label : Metal Blade | Archiveer onder speed / thrash metal

Koen : Fueled By Fire bestaat sinds 2002 en na een komen en gaan van bendeleden is de huidige line-up: Gio (lead gitaar en zang), Carlos (drums), Anthony (bas) en Rick (gitaar). Tot nu toe werden twee demo’s in uitgebracht, getiteld ‘Life, Death And Fueled By Fire’ (2005) en ‘Spread The Fire’ (2006). Deze trokken de aandacht van Metal Blade eigenaar Brian Slagel die zijn stafleden direct meezeulde toen de band in het voorprogramma van Hallow’s Eve en Hirax stond te hakken. In maart 2007 werden de contracten getekend en het viertal werd richting studio gedirigeerd alwaar ‘Spread The Fire’ werd opgenomen. De CD bevat negen nummers, maar ik raad je aan op zoek te gaan naar de gelimiteerde uitgave, waarop er elf zijn beland.

Zo te horen en te zien is dit Californische zooitje ongeregeld hoofdzakelijk beïnvloed door midden jaren tachtig thrash metal bands. Het debuut staat dan ook volgepropt met speed metal tot het gaatje, met snelle legato riffs en de nodige schreeuwen en hoge gilletjes (die me erg doen denken aan Death Angel’s Mark Osegueda op het ‘The Ultra Violence’ album), gecombineerd met wat crossover refreinen. Het gaspedaal is op het merendeel van de nummers flink ingetrapt en alhoewel niet elke riff de originaliteitsprijs zal winnen en deze zelfs tenderen op elkaar te gaan lijken, zitten thrashkrakers als ‘Thrash Is Back’ en ‘Dreams Of Terror’ dagen lang in je hersenen genesteld. Al met al is dit soms een wat ééndimensionale CD geworden, maar door de ongebreidelde energie zal ‘Spread The Fire’ het vast goed gaan doen bij de die hard thrash maniacs. Begin volgend jaar komt Fueled By Fire haar zaad in Europa verspreiden, dus moeders hou je dochters binnen!