Diablo Swing Orchestra - The Butcher’s Ballroom

Label : Candlelight | Archiveer onder different metal

Richard G. : Begin 16e eeuw zwierf in Zweden een zeer invloedrijk orkest rond dat nog niet eerder vertoonde muziek ten gehore bracht. Met de toenemende invloed van het orkest op het volk nam de invloed van de kerk af. Daar waren de heilige heren het niet mee eens en het orkest werd zwart gemaakt onder andere met de term ‘orkest van de duivel’ en uiteindelijk zelfs te gronde gericht na valse beschuldigingen van moord. Doch voor de terechtstelling van de orkestleden stelden zij brieven op met een boodschap voor het nageslacht: over 500 jaar moest het orkest nieuw leven in geblazen worden en moest het volk weer vermaakt worden met inspirerende muziek.

Anno 2003 hebben de nakomelingen elkaar getroffen en het Diablo Swing Orchestra opgericht. En op het debuut ‘The Butcher’s Ballroom’ vinden we inderdaad de meest geïnspireerde en inspirerende muziek van de laatste paar jaar. Onder meer klassiek, jazz en swing worden gecombineerd met subtiele metal riffjes en daarover de krachtige sopraan van Annlouice. Vooral in de eerste zes nummers wordt er deftig op los geëxperimenteerd en vinden we de meest onaardse combinaties van stijlen terug in uitermate spannende composities. Uitschieters zijn ‘Poetic Pitbull Revelations’ (Mexicaanse Mariachi stijl meets metal…), ‘Balrog Boogie’ en ‘Ragdoll Phyiscs’. De tweede helft van de plaat is nog steeds van een andere wereld, maar daar wordt stilistisch al iets minder extreem uit de bocht gesprongen. Een volgende release zal moeten uitwijzen of de bron van invloeden al is uitgeput of niet, vooralsnog bewijst ‘The Butcher’s Ballroom’ dat de metal horizon zich anno 2007 nog steeds kan verbreden en dat is pure klasse.