Darkest Hour - Deliver Us

Darkest Hour - Deliver Us

Label : Victory Records | Archiveer onder metalcore

Patrick : Twaalf jaar timmeren de heren van Darkest Hour alweer aan de weg. En met elke release laat het vijftal horen weer een stukje gegroeid te zijn. Ook nu weer, want ‘Deliver Us’ is Darkest Hours meest diverse, aansprekende album tot nu toe.

Lag de nadruk bij ‘Hidden Hands Of A Sadist Nation’ (2003) nog vooral op de snelheid en intensiteit en bracht ‘Undoing Ruin’ (2005) al wat meer melodie en variatie, op ‘Deliver Us’ is de aanpak nog een stukje subtieler. Nog steeds gaat er een enorme brute kracht van de band uit, maar ze weten dat op een perfecte manier te combineren met melodie en gevoel. De nummers kennen wat meer nuances, met logische overgangen en onverwachte omwegen. Gitaristen Kris Norris en Mike Schleibaum hebben nooit bekend gestaan om hun frivool gepingel, maar door de nadruk op heugelijke riffs. Des te aangenamer om te merken dat de nu gebruikte hoeveelheid solo’s en de kwaliteit ervan de nummers verrijken. Het merendeel van de tijd knalt John Henry de vocalen eruit, maar hij maakt ook gebruik van zuivere zang (‘Demon(s)’ en ‘A Paradox With Flies’). Wordt er daarmee niet ingeleverd aan intensiteit en agressie? Absoluut niet; het voegt juist veel aan de dynamiek in de nummers toe. De bas en drums blijven iets meer op de achtergrond. Iets meer nadruk en afwisseling binnen de drums was aangenaam geweest, maar ook nu haalt het nog een dikke voldoende.

Een vluchtige luisteraar zal wellicht de conclusie trekken dat de nummers toch wel veel van elkaar weg hebben, maar dan wordt er wat over het hoofd gezien. Deze cd heeft een aantal luisterbeurten nodig om tot de diepste lagen van de structuren door te kunnen dringen en alles volledig in je op te kunnen nemen. En met Devin Townsend weer achter de knoppen, is zowel een goed als heftig geluid een garantie. Sommige uitgaven bevatten nog het bonusnummer ‘Closing On The Day’ en als je de kans krijgt de cd aan te schaffen met dit extra nummer, zou ik het zeker niet laten.

Het album laat zich wat lastiger een muzikaal label opplakken dan voorgangers ‘Undoing Ruin’(2005), ‘Hidden Hands Of A Sadist Nation’ (2003) en ‘So Sedated, So Secure’ (2001). Bij Darkest Hour ben je geneigd direct metalcore te roepen, maar de invloeden van thrash en Zweedse melodieuze death zijn ook sterk aanwezig. Ach, in welk muzikaal vakje het ook moge passen, lekker is ‘Deliver Us’ sowieso.