Anubis Gate - Andromeda Unchained

Anubis Gate - Andromeda Unchained

Label : Locomotive Music | Archiveer onder hardrock / aor

Fons : Voorganger 'A Perfect Forever' uit 2005 van het Deense Anubis Gate oogstte veel lovende kritieken en op het internet vind je louter positieve reviews aangaande deze CD. Ook wat betreft de nieuwe plaat 'Andromeda Unchained' zie ik alweer gefrustreerde reviewers voor me, die slapeloze nachten hebben omdat ze niet genoeg superlatieven kunnen verzinnen om uit te drukken hoe goed ze de nieuwe Anubis Gate wel niet vinden. Nou, om een lang verhaal kort te maken: ik doe niet mee aan deze heldenverering!

Wat Anubis Gate laat horen is zonder twijfel professioneel en op aantrekkelijke wijze uitgevoerd, en de nummers worden op overtuigende wijze met de juiste hoeveelheid techniek gebracht, maar verdomme, wat is hier nu zo speciaal aan?? Dat doet toch tegenwoordig elke prog/power metal band? Het klinkt allemaal veel te braaf, de refreintjes zijn vrijblijvende deuntjes, en nergens trekt de band eens alle registers open. De grote trukendoos die door bands als Dream Theater, Angra, Symphony X en Fates Warning al veelvuldig geopend is geworden, wordt nog maar eens van stal gehaald maar daar haal je uiteraard niets nieuws meer uit. Het beste kun je Anubis Gate vergelijken met een band als Dragonland; ze spelen de sterren van de hemel maar na drie nummers slaat de verveling toe en lig ik me voortdurend op te vreten waarom met zoveel muzikale kwaliteiten er niet 1 innovatief nummer uit de pennen van de heren voortvloeide.

Na het luisteren van 'Andromeda Unchained' groeit mijn respect alleen maar meer voor bands als Pain Of Salvation en Dream Theater. Bands die het keer op keer wel weer lukt om toch weer met een spannende of verrassende plaat voor de dag te komen. Daar kun je superlatieven voor verzinnen!