Amoral - Reptile Ride

Amoral - Reptile Ride

Label : Spinefarm | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : "Progressieve, technische and melodieuze death c.q. thrash metal." Vaak zijn omschrijvingen van biografieën zwaar overtrokken, maar in hier is geen woord van gelogen. Ook het derde album van Amoral, 'Reptile Ride', past perfect in dit straatje.

Opener 'Leave Your Dead Behind' laat al direct horen in welke richting je het bij deze Finnen moet zoeken: 'Reptile Ride' staat vol zware, vervlochten ingepakte riffs en zeer boeiende melodieën. De band laveert tussen hoge snelheid ('Nervasion', 'Hang Me High', 'D-Drop Bop') en een tempo dat wat meer in het middenbereik ligt ('Few And Between'). Snelle riffs worden opgevolgd door langzamere passages of brutale grooves, waardoor de eentonigheid ver bij 'Reptile Ride' vandaan blijft. De progressieve elementen, de lange instrumentale onderbrekingen en tempowisselingen, ontbreken niet. Bij Amoral hoef je je geen zorgen te maken dat dit ontaardt in een oeverloze display van muzikale talenten. Alles staat volledig in dienst van de nummers; goed voorbeeld daarvan is 'Mute'. Andere opvallende nummers zijn 'Nervasion', het eerder genoemde 'Leave Your Dead Behind', 'D-Drop Bop' en het instrumentale 'Apocalyptic Sci-fi Fun', dat enige melancholische gedeeltes kent en waar gitaristen Ben Varon en Silver Ots laten horen prima hun weg te weten tussen en op de snaren. Zanger Niko bedient zich nog steeds van diep gegrom en geblèr; iets meer afwisseling in zijn stem was zeker welkom geweest, maar storend vind ik zijn eentonigheid geen moment.

Voorganger 'Decrowing' wist en weet zijn weg al veelvuldig tot mijn cd speler te vinden en dat zal met 'Reptile Ride' niet veel anders zijn. En vooruit, die afzichtelijke hoes is ze daarom bij dezen vergeven. Liefhebbers van death metal weten weer waar ze hun zuurverdiende centjes aan uit kunnen geven!