Paragon - Forgotten Prophecies

Paragon - Forgotten Prophecies

Label : Remedy Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Paragon timmert al zeventien jaar aan de weg en deze 'Forgotten Prophecies' is alweer de achtste langspeler van de heavy metal maniacs. Door de jaren heen heeft men kwalitatief verschillende platen gemaakt, maar wat men altijd gedaan heeft is met traditionele heavy metal op de proppen te komen, met Grave Digger als grootste vergelijking. Op deze 'Forgotten Prophecies' is dat niet anders en de vergelijking met de Duiste collega's zit er weer dik bovenop. Sterker nog, Paragon klinkt meer als Grave Digger dan Grave Diggger zelf tegenwoordig. Overigens vind ik dat helemaal niet erg van de tien nieuwe songs die Paragon op deze plaat laat horen klinken gewoon goed en bovendien op en top METAL. De tempo ligt over het algemeen hoog en de band laat een krachtige indruk achter. De nummers bevatten echter wel genoeg afwisseling, zowel instrumentaal als vocaal, zodat de plaat niet snel verveelt. Een glashelder en keiharde productie zorgt er bovendien voor dat de nummer kaarsrecht overeind blijven en vooral spontaan klinken. Gelukkig komen de gitaren hierdoor goed uit de verf, want Paragon is altijd een echte "gitaarband geweest. Overigens blijven de meningen over Andreas Babushkin's stem verdeeld, maar persoonlijk vind ik zijn stem prima bij de muziek passen. Naast de tien eigen producties, krijgen we met een toffe en geslaagde uitvoering van Overkill's 'Deny The Cross'.

'Forgotten Prophecies' voegt weinig toe aan de overvolle scne en mensen die veel waarde hechten aan originaliteit moeten deze plaat laten liggen. Maar het feit is wel dat men een dijk van een plaat heeft gemaakt, die regelmatig zijn weg naar mijn speler zal vinden. Als je van goedgespeelde, goedgeproduceerde, traditionele heavy metal houdt en weinig waarde hecht aan originaliteit en vernieuwing, kun je deze CD gerust in huis halen. De gelimiteerde editie verschijnt overigens in een slipcase inclusief bonus DVD.