Rhapsody Of Fire - Visions From The Enchanted Lands

Label : Magic Circle Music | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: DVD/Video

Nima : De fans hebben er lang op moeten wachten, maar hier is dan eindelijk de eerste officile Rhapsody Of Fire DVD. Sinds de release van hun debuut 'Legendary Tales' is het alleen maar bergopwaarts gegaan met de band en de populariteit van deze Italianen is nog steeds groeiende. Terecht, want de orkestrale, symfonische en soundtrackachtige geluiden gecombineerd met snelle power metal en fantasieverhalen is simpelweg geniaal de band behoort tegenwoordig aan de top van de genre.

Na het verschijnen van 'Power Of The Dragonflame' sloot de band een hoofdstuk in haar rijke carrire af. Niet alleen is het conceptverhaal aan een einde gekomen, maar de band heeft ook nog haar contract met Limb Music voldaan en is samen met Manowar's label Magic Circle Music aan een nieuwe era begonnen, waarvan 'Symhony Of Enchanted Lands II - The Dark Secret' het eerste resultaat was. De band heeft daarna uitgebreid getoerd met niemand minder dan Manowar, wat zeker vele deuren voor de band heeft geopend.

Door de jaren heen hebben de heren veel videomateriaal verzameld, maar blijkbaar liggen de rechten nog steeds bij Limb, want deze DVD bevat enkel beelden van de Magic Cirle Music era van de band. De opzet van de DVD toont veel gelijkenissen met Manowar's 'Hell On Earth' series. Op de eerste schijf krijgen voornamelijk live beelden, opgenomen bij verschillende optredens die de band deed tijdens de Demons, Dragons and Warrior's tour, worden afgewisseld met vele interviews en uiteraard komen zowel de band als de fans uitgebreid aan het woord. Hoewel het geluidskwaliteit per optreden verschilt, wordt het toch elke keer duidelijke wat een fantastische live band Rhapsody eigenlijk is. Uiteraard zijn een aantal nummers afkomstig van de opnames tijdens het fantastische optreden dat de band op Earthshakerfest 2005 deed. Aan de ene kant vind ik het jammer dat men niet het hele optreden op de DVD heeft gezet, maar aan de andere kant zorgt deze aanpak voor meer variatie zodat het schijf niet verveelt. Verder krijgen we als bonusmateriaal enkele grappige "behind the scenes beelden.

De tweede schijf staat grotendeels in het teken van de 'Symphony Of Enchanted Lands II - The Dark Secret'. Middels uitgebreide documentaire wordt het totstandkomen van deze plaat behandeld en de band laat niets onbesproken. Ook komen de meeste betrokkenen aan het woord om te laten zien wat nodig is om een groots album zoals deze tot het leven te brengen. Ook wordt het nummer 'The Magic Of The Wizard's Dream', waarop ook acteur Christopher Lee als zanger te horen is, uitgebreid behandeld en komt de heer Lee uiteraard ook uitgebreid aan het woord. Ik kan begrijpen dat niet iedereen zin heeft om naar een dergelijke documentaire te kijken, maar persoonlijk vind ik dit wel erg interessant. Verder is deze schijf aangevuld met twee clips van 'The Magic Of The Wizard's Dream', de clip van 'Unholy Warcry', enkele live nummers en rehearsals.

Concluderend kan ik zeggen dat 'Visions From The Enchanted Lands' een kwalitatief hoogwaardig- en een Rhapsody-waardig product is geworden, die ook visueel bevestigen wat een fantastische band dit eigenlijk is. De echte fans zullen dan ook zeker tevreden zijn en deze DVD mag uiteraard niet ontbreken in de collectie.