Doomsword - My Name Will Live On

Doomsword - My Name Will Live On

Label : DragonHeart Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Ik moet eerlijk toegeven dat ik me nooit geroepen voelde om het Italiaanse Doomsword te gaan beluisteren, totdat ik het debuut van het eveneens Italiaanse Icy Steel in handen kreeg. Deze laatste noemt Doomsword namelijk als grootste voorbeeld en aangezien ik die CD erg kan waarderen, besloot ik om het origineel ook maar eens te gaan luisteren. Gevolg: ik ben drie CD's rijker. Achteraf kan ik mezelf dan ook voor de kop slaan dat ik deze band niet eerder een kans heb gegeven. Ik had mezelf verdomme een paar jaar geleden al kunnen verwennen met de muziek van deze heren.

Deze krijgers doen al een decennium lang het oude epische heavy metal gevoel herleven. De combinatie van de doom van Candlemass, het epische van Manowar's 'Into Glory Ride' en Bathory's 'Hammerheart' was een streling voor de oren van de old-school fans en de vorige drie platen van deze band kunnen mij dan ook behoorlijk bekoren. Toen ik een tijd terug gitarist Enrico Paoli van het eveneens Italiaanse Domine sprak, wist hij mij te vertellen dat de nieuwe Doomsword enigszins verrassend zou klinken! Welnu, hij had gelijk! Op deze vierde plaat is Doomsword nieuwe wegen ingeslagen, echter zonder dat dit gevolgen heeft geluid voor het geluid. De plaat opent dan ook erg herkenbaar met 'Death Of Ferdia' en het nog herkenbaarder 'Gergovia'. Maar vanaf het derde nummer 'Days Of High Adventure' wordt het gaspedaal iets meer ingedrukt en de daaropvolgende 'Steel Of My Axe' (overigens mijn favoriet) doet bij vlagen denken aan de snelle nummers op Iced Earth's 'Something Wicked' album. Het gevoel van melancholie, glorie en triomf straalt van de nummers af en de glorieuze, toch wanhopig klinkende stem van Deathmaster maakt het geheel compleet. Deze plaat geeft mij het gevoel van een leger krijgers die eerst afscheid neemt van de geliefden en vervolgens naar het slagveld marcheert, zwaaiend met zwaarden en bijlen bloed vergiet en vervolgens verwond, maar glorieus huiswaarts keert.

Zoals ik al zei is Doomsword met deze vierde CD enkele nieuwe wegen ingeslagen, zonder echt anders te klinken. De muziek neigt nu meer naar heavy metal en de verhouding van heavy metal en doom is beter uitgebalanceerd. Bovendien heeft men op alle punten vooruitgang geboekt en persoonlijk vind ik 'My Name Will Live On' het beste album van de band tot nu toe. Ik ben dan ook enorm uit mijn dak gegaan van deze plaat. Degene die de vorige CD's van deze band konden waarderen en liefhebbers van de bovengenoemde bands en stijlen hebben weer een mooie CD er bij.