Elenium - Caught In A Wheel

Elenium - Caught In A Wheel

Label : Kampas Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : In 2003 maakte ik kennis met Elenium via hun debuutalbum 'For Giving - For Getting' en was meteen zwaar onder de indruk. De manier waarop de band melodieuze edoch furieuze death metal combineerde met progressieve invloeden maakte een diepe indruk op me. Deze jonge Finnen besloten in 1995 een band op te richten, genspireerd als ze waren door landgenoten als Amorphis en Sentenced. Later kwam daar ook enige invloed bij van de Gotenburg scene en nog later wanneer hun speltechnieken vorderden, werden bands zoals Carcass en Death ook wel aangehaald als grote voorbeelden.

Voorbeelden hebben ze al lang niet meer nodig, want op de tweede volledige langspeler 'Caught In A Wheel' etaleert Elenium voldoende eigen inzicht plus maturiteit en hoeven zij zeker niet in de schaduw te staan van oorspronkelijke inspiratiebronnen. Want wat is dit een heerlijke plaat! Toevallig ontdekte ik dat het album al opgenomen is in 2005 en het is een schande dat dit nu pas wereldwijd verspreid zal worden. Want dit is absolute topklasse! Zanger Jukka Pelkonen alias J. dook inmiddels ook op als frontman van Omnium Gatherum, een bewijs dat zijn capaciteiten op meerdere fronten gewaardeerd worden. Maar laat dit niet de teloorgang van Elenium inluiden!

Na een kort toetsen intro rollen veerkrachtige riffs uit je boxen. Even. Plots houden zij halt en is daar een akoestisch fragment en piano. De riffs keren terug, ditmaal vergezeld van een lekkere grunt en later een spetterende gitaarsolo die niet moet onderdoen voor de grootste progressieve acts van de planeet. Zoals Dream Theater. Soortgelijke harde edoch progressieve riffs bepalen ook het geluid van 'Challenger Of Gravity'. Let wel op de leidende functie van het orgel hier, dat mits enige fluisterende vocalen vloeiend overgaat in een prachtige gitaarsolo. Zoveel te ontdekken, het laat je ademloos achter, terwijl je aan het einde van de rit de behoefte voelt om dit alles nog een keer te horen. Zijn dat niet de beste albums?

Laten we even vergelijken met het vorige album. De cleane vocalen zijn verdwenen, waardoor de gothic invloeden en de adoratie voor Amorphis plaats gemaakt heeft voor een eigen geluid. Toetsen zijn beter uitgewerkt, waardoor de progressieve invloeden meer aan de oppervlakte komen. Maar vergis je niet, 'Caught In A Wheel' blijft heavy stuff! Pas in het vijfde nummer 'Of The Man Who Died' hebben we een rustig begin met fluisterstemmen en duiken er op toetsengebied nog enige gothic invloeden op, verder beleven we gewoon een feest aan progressieve death metal die zijn hoogtepunt bereikt in het afwisselende 'Trail Of Beggars' en het superieure 'Velocity' dat met zijn negen minuten speelduur nog eens alle registers mag opentrekken, zowel in progressieve zin als in nietsontziende death metal richting. Dit is zonder twijfel mijn album van de maand! Helaas is er nooit heaven zonder hell: de twee gitaristen Kasperi en Tommi hebben zopas de band verlaten en men is op zoek naar vervanging. Dat komt ervan als de wereld geen oor heeft voor kwaliteit! Maak dit alsnog goed door massaal 'Caught In A Wheel' aan te schaffen!