Canvas Solaris  - Cortical Tectonics

Canvas Solaris - Cortical Tectonics

Label : Sensory | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Canvas Solaris is een Amerikaans trio dat zijn wortels in death metal heeft (hoera!) maar hun zanger buiten kieperde en dan verder ging als instrumentale act. In die hoedanigheid beschreef ik ook hun vorige werkstuk 'Penumbra Diffuse' in februari 2006. De technische onderlegdheid van de drie muzikanten staat buiten kijf. Dit is een adembenemend ritje langsheen alle randgebieden van metal, maar met een duidelijke voorliefde voor jazz, tegendraadse ritmes en moeilijk te behappen dingen. Moeilijkdoenerij; dit woord is wel op zijn plaats. Alleen, het ontbreekt aan alle gevoel of emotie. Daardoor haakte ik al vlug af.

Laat dit echter geen hindernis wezen voor fans van even zielloze edoch perfect onderlegde gezelschappen waar Sensory een patent op heeft, zoals daar zijn Spiral Architect, Gordian Knot, Zero Hour, Cynic, Don Caballero, Dysrhythmica of Twisted Into Form. Wel, allemaal heel respect afdwingend om dit te horen, maar het is echt wel vergezocht en non-melodieus. Ofwel krijg je er een punthoofd van ofwel val je in katzwijm over zoveel technische acrobatie.

Het eerste nummer 'Berserker Hypothesis' met zijn wild om zich heen slaande ritmes jaagt me al de kast op, het volgende is dan iets kalmer, maar ik zal nooit een warm hart toedragen aan deze klinische muziek. Dit album gaat verder waar het vorige ophield, met het zeventien minuten durende 'Reticular Consciousness' als hoogtepunt (of dieptepunt zo je wilt) en is een samenvatting van waar Canvas Solaris voor staat, maar ik blijf er stoïcijns ongenadig bij, zelfs gewoon geïrriteerd. Ook al houd ik van dieper gravende gezelschappen als Solefald, Ulver, Borknagar en Voivod, dit zal ik nooit voor mijn plezier draaien.