Turisas - The Varangian Way

Turisas - The Varangian Way

Label : Century Media | Archiveer onder black/pagan metal

Nima : Na de release van het debuut 'Battle Metal' ging het ineens heel snel met de Finse Turisas. De band kreeg snel naamsbekendheid in het binnen- en buitenland en de band kreeg lovende reviews. Met de prachtige combinatie van black, folk en pagan metal was dat ook niet meer dan terecht. Ook de heldhaftigheid die de nummers uitstraalden was een reden om de band goed in de gaten te houden.

Nu, drie jaar later, komen ze met een vervolg en ik denk dat velen (inclusief mezelf) uit hadden gekeken naar deze plaat. Dit keer is het echter een concept geworden, maar voor meer uitleg over het verhaal verwijs ik u naar de speciale website van The Varangian Way, zodat we ons kunnen concentreren op de muziek. De plaat opent erg sterk met 'To Holmgrad And Beyond' (die tevens ook als eerste single fungeert) en mijn interesse is wederom opgewekt. Helaas is mijn enthousiasme met de tweede song een stuk minder. Men heeft ervoor gekozen om de tempo iets naar beneden te halen, veel gebruik te maken van cleane vocalen en zowel het black metal als het folk-gehalte is flink naar beneden gehaald. De rauwe stem die het debuut iets grimmigs gaf, wordt maar sporadisch ingezet en dat is verdomd jammer. Het lijkt hier zelfs alsof men de symfonische power metal kant opgaat en hoewel ik deze genre goed kan waarderen, zat ik bij Turisas daar echt niet op te wachten.

Turisas heeft alles wel grootst aangepakt het is duidelijk hoorbaar dat er veel tijd en moeite in de songs is gestopt om een "larger than life” gevoel te creëren. De productie is simpelweg fantastisch en daardoor klinkt de CD uiterst bombastisch en de orkestrale keyboards en arrangementen stralen nog steeds heldhaftigheid uit. Maar de term "Battle Metal” vind ik niet meer op toepassing bij deze band. Qua geluid en productie moet ik regelmatig denken aan de sfeer van Dimmu Borgir's 'Puritanical Euphoric Misanthropia' en jah, zelfs de naam Rhapsody komt tijdens de bombastische stukken regelmatig naar boven. Ook dankzij het filmachtige moet ik regelmatig aan de Italiaanse meesters denken. Ik wil echter niet beweren dat Turisas nu ineens als Rhapsody is gaan klinken.

Al met al is 'The Varangian Way' een sterk album, alleen is het niet de plaat die ik had verwacht (en op had gehoopt) als vervolg van 'Battle Metal'. Wellicht dat ik daardoor ietwat teleurgesteld ben, maar ik vind nog steeds dat het niveau van de vorige plaat geenszins wordt gehaald. Luister en oordeel zelf zullen we maar zeggen!