Revelation - Never Comes Silence

Revelation - Never Comes Silence

Label : Leafhound Records | Archiveer onder doom metal

Release type: Re-release

Erik : De tweede CD van het haast verafgode Revelation zag al het daglicht - voor zover diegenen die het daglicht kon verdragen - in 1993 op het zowel beroemde als beruchte Duitse Hell Hound label, die ook verantwoordelijk was voor werkjes van Count Raven of Saint Vitus. Hoe verrassend is het dat Leaf Hound de eer neemt om dit pareltje weer uit te brengen. Het debuut, wat ooit op Rise Above verscheen, is naar mijn weten nog steeds niet heruitgebracht.

Het is nog steeds onduidelijk of Revelation nu nog wel bestaat, getuige het laatste werkje 'Frozen Mask', dat voornamelijk bestond uit nieuw en ouder demo materiaal. Of er ooit een echte nieuwe release van Revelation komt blijft de vraag. De meeste leden spelen tegenwoordig in Against Nature, een soort natuurlijke evolutie uit dit USA doom ongeïnjecteerd gezelschap. En laat 'Against Nature' nou het beste nummer op deze re-release zijn. Revelation is zo'n band waar je op spuugt of mee wegloopt, zowel muzikaal als tekstueel. Er is geen grijs gebied. De zang kan je afgrijselijk vinden of perfect vinden passen in de muziek. Feit blijft dat Revelation uniek is in songstructuur en in originaliteit, maar tegelijkertijd een vreemde eend in de bijt met nummers als 'Against Nature', 'Never Come Silence' en het prachtige 'Wounds Which Never Heal''. Vraag blijft dus of de andere CD's ook een re-release gaan verdienen. Leaf Hound heeft zich echter er wat goedkoop vanaf gemaakt door geen extra's aan te bieden of te remasteren of zelfs een playlist te voorzien. Die is er niet en je moet elke tekst gaan doorlezen om te zien welk nummer er nou speelt. 'Never Comes Silence' blijft een meesterwerk, maar in deze vorm is het een overbodige re-release.