Ramesses - Misanthropic Alchemy

Ramesses - Misanthropic Alchemy

Label : Feto Records | Archiveer onder doom metal

Erik : Wij dromen van Electric Wizard! Wij missen de oude Electric Wizard in zijn originele bezetting elke dag keer op keer. We zijn zo blij met de elpee heruitgaves van hun eerste paar platen. Ramesses bevat tweederde van Electric Wizard en ze zullen dat smeulende brandmerk op hun voorhoofd nooit verliezen. Ze zullen er altijd op aangesproken worden want het ijzersterke ritmetandem Tim Bragshaw en Mark Greening is met deze band al toe aan hun derde release, hoewel dit hun eerste full lenght is. Laten we echter brulboei en uitmuntend gitarist Adam Richardson niet vergeten. De weg die Ramesses ingeslagen is, wijkt sterk af van wat Electric Wizard ooit was, nu is of ooit zal worden.

Met deze plaat staat Ramesses niet op de schouders van vorige doomgoden, inclusief hun eigen eerder werk. 'Misantropic Alchemy' is een originele maar ook verbluffende plaat die me meermaals laat glunderen van de ten gehore gestelde innovaties. Ramesses is als band enorm gegroeid, met name in de compositie! En gedurfd om met het aparte snelle 'Ramesses Part I' en 'Ramessess Part III' te beginnen (het tweede deel is al eens verschenen op een eerdere release). De CD biedt naast de snelle opening echter zoveel afwisseling dat het haast onmogelijk lijkt om elk nummer te gaan bespreken. Het gehele geluidsscala aan brute kracht tot diepe gronden gaan aan je voorbij. De band ploetert door meters dikke bagger, haalt engelen neer uit de hemel of speelt als dikke zware appelstroop. Soms honingzoet, soms diarreegroen, maar steeds met de fluwelen handschoen van Billy Anderson op band gezet. We dromen nu van Ramesses! Een CD die mijn top tien van het jaaroverzicht gaat halen en verdient!