Iron Fire - Blade Of Triumph

Iron Fire - Blade Of Triumph

Label : Napalm Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Gezien het feit that Force Of Evil tegenwoordig zonder een platencontract zit, heeft zanger Martin Steene alle tijd gehad om nog een CD met zijn eigen Iron Fire te maken. De voormalige Running Wild kloon timmert al tien jaar aan de weg en 'Blade Of Triumph' is nummer vier in het rijtje releases.

Nou vraag ik me af of dat nu echt nodig was! Kijk, dat deze Denen nooit voor de originaliteitprijs zijn gegaan was al duidelijk sinds het debuut 'Thunderstorm' uit 2000, maar men wist toch wel altijd met een paar pakkende nummers te komen, zodat je het ze kon vergeven. Helaas is dat met deze vierde plaat anders. De tempo is iets naar beneden gehaald en de band heeft zich meer geconcentreerd op het schrijven van mid-tempo nummers die me dit keer behoorlijk aan het eerdere mid-tempo werk van Rhapsody doen denken. Een titel als 'Dawn Of Victory' klinkt wat dat betreft natuurlijk ook erg verdacht. Ook hebben ze opnieuw niet op een cliché meer of minder gekeken. Nou is het algemeen bekend dat ik een voorstander ben van tekstuele clichés, maar dit wordt zelfs mij te veel. Na vier nummers beginnen ze zelfs op mijn zenuwen te werken. En het zijn maar liefst elf nummers in totaal (en op de digipack zelfs dertien).

Martin's stem blijft bovendien een kwestie van smaak. Hoewel de teksten en de titels heldhaftigheid uitstralen, komt de beste man erg zeurderig over waardoor de nummers niet lekker lopen. De tracks zitten over het algemeen wel goed in elkaar en de plaat is voorzien van een heldere en krachtige productie, maar het totaalbeeld kan de middenmoot geen enkel moment ontstijgen en dat is jammer. Tot nu toe heeft Iron Fire met elke plaat een stap achteruit gezet en als het zo doorgaat wordt deze band totaal overbodig. Maar wellicht denken mijn Duitse collega's daar anders over.