Becoming The Archetype - The Physics Of Fire

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Fons : Vorig jaar was ik behoorlijk onder de indruk van de debuut cd van het uit Atlanta afkomstige Becoming The Archetype. Ook toen had ik moeite met het onder woorden brengen van de muziekstijl van de band, op de nieuwe cd 'The Physics Of Fire' is dat wederom het geval. Bij BTA wordt het experiment geen moment geschuwd en daardoor blijft het moeilijk de band in een specifiek hokje te stoppen.

De death metal die de heren ons voorschotelen is doorspekt met elementen uit allerlei muzikale uithoeken. Zo kom je in een bruut nummer als 'Immolation' een prachtig progressief middenstuk tegen, en is het sologedeelte in opener 'Epoch Of War' pure power metal. Een piano in het middenstuk van 'Monolith' en jazzy elementen in 'Second Death' geven aan hoe divers het allemaal klinkt. Vond ik 'Termination Damnation' verleden jaar nog wel eens te fragmentarisch klinken, op 'The Physics Of Fire' weten de heren de experimentele gedeeltes veel beter te verwerken in de nummers, waardoor er een meer solide plaat ontstaat. Ook wordt er dit keer gebruik gemaakt van cleane zangpartijen ( uitgevoerd door gitarist Alex Kenis), die lekker contrasteren met de hysterische grunt van Jason Wisdom. Voor de rest is alles aardig bij het oude gebleven. De nummers zijn nog net zo extreem, producer Andreas Magnusson (o.a. Black Dahlia Murder) heeft een supervet geluid neergezet en de band doet op vrijwel elk nummer haar best om niet te belanden op platgetreden paden. Fans van extremere progressieve metal zoals Death en Opeth moeten zeker maar eens gaan luisteren naar deze cd, u zult niet teleurgesteld worden.