At Vance - VII

At Vance - VII

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Deze maand lijkt het wel Kerstmis in mijn huisje, de postbode blijft maar pakketjes afleveren met super promo's uit het land der zware metalen. Ik had net een nogal positief stukje geschreven over de nieuwe plaat van de Duitse mannen van Evidence One toen alweer hun nieuwe schijf uit dat land van onze Oosterburen op mijn deurmat gemieterd werd. Dit keer het zevende product van het kindje van Olaf Lenk genaamd At Vance. Sinds ik deze band enkele jaren geleden in Belgiƫ het voorprogramma van Kamelot zag verzorgen ben ik nogal verzot geworden op de neoklassieke muziek van Olaf Lenk (het Duitse antwoord op Yngwie Malmsteen) en zijn muzikanten.

De stijl van componeren is niet het enigste raakpunt met Yngwie, Olaf veranderd ook vaker van muzikanten dan als hij van onderbroeken wisselt (tenminste dat hoop ik) 'VII' is (zoals de titel al zegt) het zevend wapenfeit van deze klassieke gitaarspeler en componist. Voor de derde keer is hij van zanger veranderd, dit keer is dat niemand minder dan Treasure Land vocalist Rick Altzi. Het eerste wat me opvalt is dat deze man op sommige momenten serieuze raakpunten met de stem van zijn voorganger Mats Leven bezit. Wat een zanger is deze Altzi, hij heeft een ontzettend sterke stem en de beste vergelijk om een idee daarvan te krijgen is je ogen dicht te doen en te luisteren. Je zou denken dat je naar David Coverdale van Whitesnake aan het luisteren bent. Vooral de langzamere nummers op deze nieuwe plaat van At Vance zouden zo op een cd van Whitesnake kunnen staan. Ik denk als David Coverdale ooit zijn microfoon voor een looprek zou ruilen en de rest van die band door wilt gaan, zouden ze zeker deze Rick eens moeten opbellen voor een auditie.

Om dan een goede omschrijving van dit nieuwe 'VII' schijfje te geven zou ik zeggen dat we hier een perfecte mix hebben tussen Whitesnake en Yngwie Malmsteen. De vocale passie past precies in het Snake raamwerk en het instrumentarium in dat van Malmsteen. Jammer genoeg vind ik nergens terug welke muzikanten nog meer op deze plaat bezig zijn geweest. Niet op het persblaadje en ook de officiƫle website laat alleen deze twee heren zien als zijnde de band. Maar dat maakt niets uit, dan heb ik tenminste al een vraag klaar voor een eventueel interview met een van deze heren. Maar wie de andere muzikanten ook mogen zijn, de plaat staat als een rots en zal je zo'n 45 minuten verwennen op heel wat muzikale verrassingen. De hoogtepunten der hoogtepunten zijn 'Shiver', 'Friendly Fire', Answer Me' (hoogtepunt der hoogtepunten van de hoogtepunten, een fantastisch stukje muziek waar David Coverdale jaloers op kan worden) en de bloedmooie ballade 'Lost In Your Love'. Ik vraag me af of At Vance dit nog kan overtreffen?