High On Fire - Surrounded By Thieves

High On Fire - Surrounded By Thieves

Label : Relapse | Archiveer onder

Erik : Den Kensel (dr), Matt Pike (g, v) en George Rice (b) vormen High On Fire, een nieuwe doomsensatie mag ik wel zeggen. Een mammoet gitaarsound, een bas als een Afrikaanse stampede en een drum die elke middeleeuwse veldslag doet verbleken. Dit dankzij de productie van Billy Anderson, die eerder werkte met onder andere Neurosis en The Melvins. Voor echte doom gooien deze heren er soms teveel speed in, maar het is echt vuil getinte oer-stoner. Zelden hoor je een band die door oneindige herhaling van hoogstens drie riffs je zo in een tijdloze trance kan brengen. Ik denk dat ik de laatste tijd enkel Electric Wizard en Neurosis dat hebben weten doen.

Deze CD klinkt erg Sabbath-esk, met name door het gitaargeluid van Matt Pike, die door menigeen de nieuwe Iommi wordt genoemd. Hij schijnt een groots verleden te hebben bij de stoner/doomband Sleep, maar die ken ik - helaas - niet. Hij zingt in elk geval met een stem waar Lemmy van Motorhead een goede vervanger aan zou hebben. "The Yeti steekt met hoofd en schouders boven alle andere nummers uit, met een sound die de illusie opwekt dat je daadwerkelijk een 3 meter hoge Yeti tegemoet treedt. Heerlijk slepend nummer. "Nemesis is een sneller, hakkend nummer, met een loodzware riff gemplanteerd. Thraft Of Caanan en "Razor Hoofs hadden op elke Sabbath LP/CD kunnen staan, maar staan elk garant als de soundtrack voor het einde van deze wereld. De laatste drumroffels in "Razor Hoofs zijn een geniaal einde van deze knoertharde CD. Tekstueel zijn het flarden van gedachten die opgebruld worden. Geen gelukkige verhaaltjes blijkt ("Razor Hoofs: Razor hoofs coming down. Coming down, coming down. Antlers sharp, sharp to kill. Trampler unseen. Fearless wolf, bring it on. Bring it down, bring it down. Weeks without. Kill for Blood. Corpse wolf, now raised.) ( Heerlijk toch?!). Over de gehele CD hangt een zware, grijze, grenzeloze, repetitieve mist, die absoluut niet verveelt.