Boarders - The World Hates Me

Boarders - The World Hates Me

Label : Quam Libet Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : De Italiaanse heavy metal/thrash metal band Boarders was mij tot op heden totaal onbekend, maar toch schijnen ze al sinds 1989 te bestaan. Ze zijn oorspronkelijk gestart als een Megadeth tribute band, maar zijn geleidelijk geĆ«volueerd naar het schrijven van eigen materiaal (dat logischerwijs behoorlijk wat Megadeth invloeden kent). Verder schijnen ze, getuige de teksten, behoorlijk geĆÆnspireerd te zijn door onze lieve heer maar dat is zeker nergens echt storend.

Het doet me deugd dat zanger Egi absoluut geen irritant Italiaans accent laat horen en dat hij beschikt over een behoorlijk krachtige en gevarieerde stem. Niet bepaald alledaags bij een Italiaanse band! De band speelt een ongecompliceerde mix van eighties metal en thrash en over het algemeen klinkt dat zeker niet onaardig.

Opener 'True Rebellion' is een recht-voor-zijn-raap gitaar rocker met een lekkere beat en goede zang. Het navolgende 'Baptized With Fire' klinkt weer totaal anders en laat overduidelijk de voorliefde voor Megadeth blijken. De eighties thrash invloeden worden ook getoond gedurende 'Schmertzgarten', een nummer dat gaat over de holocaust. Verdere vermeldenswaardige nummers zijn de ballad 'Never Alone', de onvermijdelijke Megadeth-cover 'In My Darkest Hour' (een zeker niet onverdienstelijke versie) en afsluiter 'The World Hates Me', een bijna instrumentaal nummer gebaseerd op een zware Black Sabbath-alike riff wat enkel gesproken tekst bevat (uit de geschriften van Lucas en Johannes). Wat mij betreft hadden ze met dat laatste nummer wel wat meer mogen doen, want de gebruikte riffs zijn de meest aansprekende van de gehele plaat en door het grotendeels instrumentale karakter van het nummer wordt het na verloop van tijd wat eentonig.

Dat neemt niet weg dat de totaalindruk van deze plaat een redelijk positieve is en dat eenieder die een lekkere mix van thrash en eighties metal kan waarderen dit is moet beluisteren als je de kans krijgt.