Akercocke - Antichrist

Akercocke - Antichrist

Label : Earache | Archiveer onder black/pagan metal

Frank D. : Akercocke. Nou, daar heb je een band te pakken waarbij ik naar het puntje van mijn stoel kruip. Sinds ik mijn gehoor naar de vaantjes heb geholpen met het album 'Chorozon' weet de band mij met de regelmaat van de klok te verbazen met uitstekende albums. Een van de zaken die de band sympathie oplevert is het feit dat men een uitgesproken eigen geluid heeft.

Dat geluid is een bonte mix van death, prog en black metal. Kortom, donder Cradle Of Filth, Dream Theater en Mayhem in de gehaktmolen en de smurrie aan de andere kant is wat deze Satanisten weten te fabriceren. Dit nieuwe 'Antichrist' ligt in dezelfde straat, maar toch wijkt dit album af van zijn voorgangers. De composities zijn puntiger en toegankelijker dan ooit. Geen uitgesponnen muzikale collages meer. Nee, er zijn meer kop-en-staart nummers bij. Is dit een plus? Ja en nee. Het gaat wel wat ten koste van de diepgang van het album, maar aan de andere kant zal de band hiermee een nieuwe groep fans aanspreken zonder de oude garde te verliezen. Als dat al gebeurt zit 'm dat meer in de nogal vreemde mix. Het geluid klinkt bij tijd en wijlen nogal dof en daardoor verliezen juweeltjes als 'The Promise' en 'The Dark Inside' een stuk van hun kracht. Overbodig te melden dat dit stomweg jammer is.

Vraag is dan ook of dit album de stijgende lijn van zijn voorgangers vasthoudt. Antwoord. ja, uiteindelijk alles overziend wel. Akercocke blijft een van de meest baanbrekende acts die Engeland de voorbije jaren heeft voortgebracht. Hulde!