Forefather - Engla Tocyme

Forefather - Engla Tocyme

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder

Ramon vdH : 'Engla Tocyme' is een album waar ik en wellicht meerdere mensen naar uitgekeken hebben. De opvolger van 'The Fighting Man' had een kleine vertraging maar het resultaat mag er zeer zeker zijn. Forefather begon in 1997 en in 1999 kwam het eerste album uit onder de naam 'Deep Into Time' gevolgd door 'The Fighting Man' en dan nu 'Engla Tocyme', wat oud engels is voor "The Coming of the English”. De band begon als Heathen/Black Metal band met invloeden van Burzum en het viking Bathory (vocaal gezien) maar liet op hun tweede album al een meer eigen geluid horen door subtiele toevoeging van enkele Heavy Metal elementen.

Op het nieuwe album zijn deze elementen alleen maar verder doorgevoerd en dat klinkt niet verkeerd. De krijs heeft verder plaatst gemaakt voor de zuivere heldere zang en is nog maar op één nummer terug te vinden. De muziek zelf is ook wat rustiger geworden, echter zonder in te dammen in overtuigingskracht. Van de Burzum invloeden is niks meer te vinden, hoewel de wortels in het Black Metal genre nog goed zichtbaar zijn. De heidense Metal van Forefather brengt een gevoel voort van trots vergezeld van een gezond verlangen naar vervlogen tijden, een gevoel van weemoed zonder verslagenheid. Op tekstueel vlak worden onderwerpen over de ouwe historie van Engeland aangevoerd. De inspiratie hiervoor vloeit voort uit sagen en mythen. Niets dan lof schiet mij te binnen, behalve dan het kenmerkende gitaargeluid, wat er helaas ook voor zorgt dat zogenaamde "schuifgeluiden” zo nu en dan te horen zijn. Een storende factor is dat gelukkig nergens en regelmatig word ik dan ook overvallen door kippenvel bij het beluisteren van de CD.

Met 'Engla Tocyme' heeft Forefather wederom een uitmuntend album uitgebracht. Het concept der Angelsaksische Metal is zonder koerswijzigingen dieper uitgewerkt en hopelijk nog lang niet op zijn hoogtepunt. Gelijktijdig met dit album is ook het debuut 'Deep Into Time' opnieuw uitgebracht en laat een rauwere kant horen van Forefather.