Immortal Souls - Wintereich

Immortal Souls - Wintereich

Label : Dark Balance | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Wintereich (Ja, één 'R'! En nee, de titel is geen knipoog naar de Duitse taal en/of geschiedenis, maar een artistieke verwijzing naar het koninkrijk van sneeuw ijs) is de nieuwe cd van het Finse Immortal Souls. De vorige cd's van dit Finse viertal waren allemaal zeker niet slecht, maar kende te weinig afwisseling om de volledige lengte interessant te blijven. Zou de band dat euvel op 'Wintereich' definitief achter zich kunnen laten?

Ook 'Wintereich' ligt volledig in de lijn van eerdere releases als 'Ice Upon The Night' en 'Under The Northern Sky': typische Scandinavische melodieuze death metal à la het oudere Dark Tranquillity of In Flames en Children Of Bodom. Opener 'Nightfrost' heeft niet alleen qua titel veel overeenkomsten met 'Frostmind' ('Under The Northern Sky') van Immortal Souls; ook het tegendraadse riffje dat zich voortdurend en eigenzinnig door het nummer heen wriemelt riekt naar dit nummer. Erg lekker. Maar daarmee is meteen ook wel het hoogtepunt van de cd achter de rug en vervalt de band in de 'oude fout'. De cd mag dan een opzet kennen waarbij er sprake is van een opus in vier delen, het geheel luistert weg als één geheel. Dat komt vooral omdat de nummers voortdurend hetzelfde sfeertje uitademen en ze qua geluid meer en meer vervlakken naarmate de cd vordert. Slechts tegen het einde ('Black Water', 'Wintereich') komt daar iets verandering in hoewel ook de clean vocals niet voor een volledige omwenteling van de ijskoud berijpte atmosfeer zorgen. De productie is prima, de cover art wordt weer gekenmerkt door die typische foto van een winterlandschap zoals je op elke release van Immortal Souls tegenkomt en tekstueel komen thema's als eenzaamheid, leegheid, oprechtheid en (on)geloof aan bod.

Variatie blijft toch het toverwoord voor dit viertal, maar helaas is dat op 'Wintereich' weer te veel ondergesneeuwd. Is het daarmee een slechte release? Dat zeker niet en de liefhebbers van eerder genoemde bands zullen hun momenten op deze cd vast weten te vinden. Van enige muzikale groei is op 'Wintereich' helaas te weinig te bespeuren bij dit Finse viertal. Jammer!