Fall Of The Leafe - Aerolithe

Fall Of The Leafe - Aerolithe

Label : Firebox Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Het zesde studioalbum van Fall Of The Leafe is dit alweer, een band die in 1996 werd opgericht. Op een bepaald moment verhuisden alle leden naar Turku (dit is inderdaad alweer een Finse band) en sinds ze op Firebox Records zitten kunnen ze op regelmatige tijdstippen albums uitbrengen. 'Aerolithe' trekt de lijn van zijn voorganger vlekkeloos door. Dit album, 'Vantage', liet al een vermindering van progressieve elementen horen, in het voordeel van gothic metal met gitaargeoriƫnteerde rock die ook invloeden uit de alternatieve rock en grunge bevatte. Dit maakt de muziek van Fall Of The Leafe de laatste jaren iets toegankelijker, al vraagt elk album toch nog enkele intensieve luisterbeurten vooraleer het zaakje zich in je hoofd gaat nestelen.

Na een zweverig toetsenintro schiet 'All The Good Faith' los in typische Finse gothic metal met toegankelijke zanglijnen en accentuerende gitaarlicks. De zang van Tuomas Tuominen is helder met een melancholieke snik, maar in bijna elk nummer zijn er ook enkele ruwere uitvallen die refereren naar het death metal verleden van de band. Dit zorgt voor knappe acceleraties met bijna grunt in het wildere 'Drawing Worry'. Goed gedoseerde gitaarsolo's komen ook geregeld voor, die van 'Sink Teeth Here' trok meteen mijn aandacht. Momenten dat men even tot inkeer komt zijn er ook. 'At A Breath's Pace' en 'Especially By Stealth' zijn semi-ballads waar klassieke piano wat meer op de voorgrond komt. De folk invloeden van de vorige albums zijn wel helemaal verdwenen. De namen Tragically Hip, REM en Live (in de beginperiode) durfden nu al eens opduiken als vergelijkingspunt. Je ziet, dat is dan weer meer alternatieve rock of gitaarrock. De mix komt echter uit alle richtingen en daarom kan je Fall Of The Leafe allerminst als kopie van iets betichten.

'Aerolithe' zet de tendens verder die op 'Vantage' was ingezet: een afzwakking van de progressieve en folk invloeden, naar meer gitaargeoriƫnteerde rock. De korte ruwere vocalen in vele nummers zijn gelukkig een blijvertje. 'Aerolithe' mag dan bij een eerste beluistering vrij gelijkmatig en zonder uitschieters klinken, uiteindelijk kom je tot de bevinding dat de sterkte van deze muziek niet ligt in het bruusk imponeren, maar in het langzaam inwerken op de psyche. Pittig detail: bassist Miska Lehtivuori is ook aktief in Ablaze In Hatred (doom) en Searing Meadow (death).