Behemoth - The Apostasy

Behemoth - The Apostasy

Label : Regain Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Na een EP 'Slaves Shall Serve' (2005) en een dubbele compilatie met oud werk 'Demonica' (2006) is het nu eindelijk tijd om de volwaardige opvolger van het in 2004 verschenen 'Demigod' te beluisteren. Mastermind Nergal (zang, gitaar), zijn beukende maat drummer Inferno en bassist Orion gaan er op 'The Apostasy' weer meedogenloos tegenaan. Wat een vette death metal schijf is dit! Want deze Polen die in 1991 begonnen als black metal band, zijn op hun laatste albums meer en meer in de richting van volvette death metal geƫvolueerd. Maar daarin zijn ze ook meesters.

De manier waarop de gitaren invallen, hoe de band vervolgens een versnelling hoger schakelt in 'Rome 64 e.v.' en hoe de lage grom van Nergal het technische rifforama doorsnijdt, dat is op en top Behemoth! We zitten meteen goed voor drie kwartier extreme brutaliteit met heel veel atmosfeer. Want een trompet trio en heel veel massieve koren geven dit album een overweldigend episch gevoel. Ook is men zo slim om de voortrollende tank even halt toe te roepen door akoestische gitaarstukjes, zoals in het begin van 'At The Left Hand Ov God'. Met dit nummer is nog meer aan de hand. Het heeft een magnifiek einde met oosterse mantra gezangen en tribale percussie.

Het geniale aan dit album is dat er tussen de intense muur van geluid heel veel details verscholen liggen die maken dat je bij elke luisterbeurt aandachtiger gaat luisteren om vat te krijgen op dit vernuftige staaltje vakmanschap. Let bijvoorbeeld op de vele solopartijen die de beukende riffs een melodieuze tegenhanger geven. Of het spirituele intro van het donkere 'Libertheme'. Er duiken twee gastmuzikanten op in het nummer 'Inner Sanctum'. Dit is een gedurfde track voor Behemoth, maar het is een machtige, intrigerende compositie geworden. Leszek Mozdzer opent met piano en naast de akelige, haast gesproken teksten van Nergal zijn er de dramatische, cleane zanglijnen van Warren Dane van Nevermore. Ook zijn de oosterse gitaarlijnen erg mooi in dit nummer. We treffen zo'n oriƫntaalse sfeer aan in meerdere nummers. Dit ligt wederom in details. Tot slot nog even benadrukken dat 'The Apostasy' een verrukkelijk geluid meekreeg: overdonderend, maar helder zodat elk instrument goed te horen is. Dit achtste studioalbum werd opgenomen in hun thuisstad Gdansk met Nergal en vertrouwde geluidstechnicus Malta in de productiestoel. De mix werd gedaan door Daniel Bergstrand (In Flames, Meshuggah, SYL) in de Zweedse Dugout Studios en mastering was in de handen van Bjorn Engelmann. De internationale topkwaliteit van Behemoth wordt bevestigd doordat zij als eerste Poolse band deze zomer als deel van het Ozzfest de Verenigde Staten zullen bestoken met hun overrompelende death aanval.