3 Inches Of Blood - Fire Up The Blades

3 Inches Of Blood - Fire Up The Blades

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : 'Fire Up the Blades' is het nieuwe album van de Canadese formatie 3 Inches Of Blood. Na 'Battlecry Under A Winters Sun' (2003) en 'Advance And Vanquish' (2004) is dit het derde album. De band heeft de afgelopen periode veel bandleden zien vertrekken; heeft dit effect op het typische geluid van 3 Inches Of Blood?

Ook op 'Fire Up The Blades' speelt 3 Inches Of Blood van die typische jaren tachtig heavy metal ( la Judas Priest), waar geregeld het gas er flink op gaat en die wordt opgezweept door twee zangers, waar vooral Viking hoofdman Cam Pipes een opvallende vocale verschijning is. Zijn stem zal ongetwijfeld hier en daar vergeleken worden met Rob Halford, John Cyriis (Agent Steel) of King Diamond en persoonlijk kan ik wel genieten van dat hoge gekrijs van hem. De zang van Jamie Hooper is minder nadrukkelijk aanwezig dan op eerdere cd's en dat zorgt ervoor dat de afwisseling minder groot is. Jammer! Met het noemen van die twee namen zijn meteen de enig overgebleven bandleden van voorheen genoemd. De andere vier binnen de band zijn allemaal nieuw en des te opvallender is het wellicht dat de band het geluid van de eerdere cd's heeft weten vast te houden. Veel verandering qua muzikale aanpak is er niet, al pakken de nummers wel een tikkeltje zwaarder en donkerder uit. Producer Joey Jordison (inderdaad, drummer van ) heeft hierbij een dikke vinger in de pap gehad.
Met titels als 'The Goatrider's Horde', 'Forest King', 'The Great Hall of Feasting' en 'Infinite Legions' laat het zich ook niet moeilijk raden waar de Canadezen hun tekstuele inspiratie vinden: uit de periode waar de kracht van een man bepaald werd door zijn bewapening en grootte van zijn zwaard.

Het verrassende van de eerste cd's mag er ondertussen dan vanaf zijn, een lekkere cd is 'Fire Up The Blades' wel weer geworden.