Dublin Death Patrol - DDP 4 Life

Dublin Death Patrol - DDP 4 Life

Label : | Archiveer onder speed / thrash metal

Horst : Als je maar lang genoeg in de muziekwereld rondhangt maak je vanzelf een hoop vrienden. Dat gaat zeker op voor bands als Exodus, Laaz Rockit en Testament. Die gaan namelijk al ruim twintig jaar mee, ze komen uit dezelfde buurt, beleefde hun hoogtepunten rond dezelfde tijd en zijn in de loop der jaren dikke maatjes geworden. En wat gebeurt er als muzikanten het goed met elkaar kunnen vinden? Juist, die nemen gezellig een plaatje op met z'n allen.

In dit geval zijn het Testament's Chuck Billy en voormalig Exodus zanger Steve 'Zetro' Souza die samen met onder andere bassist Willy Lange (Laaz Rockit) en gitarist Phil Demmel (Machine Head, Vio-Lence, Death Penalty) de studio ingedoken zijn om het een en ander aan deuntjes op te nemen. Hun aanwezigheid schept uiteraard de nodige verwachtingen, want deze heren waren deels verantwoordelijk voor enkele van de meest legendarische thrash platen uit de jaren 80 (en als ik dit nog zou moet uitleggen dan is het met Uw basis metalkennis bijzonder droevig gesteld). Aan de andere kant zijn de verwachtingen ook weer niet zo hoog, juist omdat ze in het verleden al getopt hebben in een tijd dat thrash totaal nieuw was. Nu bestaat deze muzikale niche al ruim twintig jaar, en de verrassing is er inmiddels wel van af. Probeer dan nog maar eens iets legendarisch af te leveren…

Wat houden we dan over als we de 80's bril even afzetten en deze 'DDP 4 Life' langs de 2007 meetlat leggen? Nog steeds een erg leuke plaat dus. Het grote voordeel van de heren is dat ze gezamenlijk zo'n beetje 500 jaar ervaring hebben in deze tak van sport, en dat kan je horen. De plaat klinkt werkelijk moddervet (en zo hoort het ook) en de dubbele zang van Steve en Chuck is een uitstekende vinding, beide type stemmen vullen elkaar op een onverwachte wijze uitstekend aan. Het instrumentale gedeelte is natuurlijk ook dik voor elkaar. Superstrak, maar met hier en daar ook een fijne groove, waarin bij het eigen werk ongeveer alle Bay Area thrash trucs van vroeger een plaatsje krijgen. Het enige wat ik mis eigenlijk zijn een aantal echt supersnelle beukers in de trant van 'C.O.T.L.O.D.', 'Raging Waters' of 'Parasite', maar gezien het geëtaleerde vakmanschap kan ik daar mee leven. Jammer alleen dat men besloten heeft om de CD af te sluiten met wat indianenzang -en getrommel. Ja, ik weet ook wel dat Chuck een indiaan is, maar om daarom zeven minuten van dat geneuzel op een thrashplaat te trappen vind ik wat aan de overbodige kant. Een extra leuke verrassing daarentegen op het album zijn de DDP uitvoeringen van de klassiekers 'Iron Fist', 'Lights Out' en 'Cold Sweat', origineel van respectievelijk Motörhead, UFO en Thin Lizzy. Dit laat op een bijzonder fraaie wijze zien waar de bands - die een inspiratie waren voor talloze anderen in de loop der jaren - zelf de mosterd vandaan haalden.

Alles in overweging nemende ligt de conclusie tamelijk voor de hand. Zoals ik al eerder opmerkte hebben deze veteranen in het verleden al getopt, en hoe goed bedoeld ook, 'DDP 4 Life' zal dat niveau of de status van de oude klassiekers nooit halen. Is dat een ramp? Niet echt, want het is namelijk een verademing om tussen het hedendaagse geweld wat ik elke dag op mijn bureau vind weer eens een authentiek Amerikaans thrash geluid te horen waaraan qua sfeer en uitvoering nog menig jonge hond een enorme punt kan zuigen. Verplichte kost derhalve voor alle liefhebbers van Bay Area thrash.