Sacred Oath - Darkness Visible

Sacred Oath - Darkness Visible

Label : Sentinel Steel | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Sacred Oath's geschiedenis gaat terug tot de tachtiger jaren. De band was opgericht in 1985 speelde typische US-heavy metal en bracht in hun beginperiode twee demo's uit waarop de fantastische songs 'Battle Cry' en 'Prophecy' waren vertegenwoordigd. In 1987 bracht men het debuut 'A Crystal Vision' uit en toerde met Fates Warning, waarna men helaas in 1988 uit elkaar viel. Achttien jaar na de breuk werd de band in 2005 nieuw leven ingeblazen en maar liefst twintig jaar na het verschijnen van het debuut werd deze in 2007 opnieuw uitgebracht op CD. Deze 'Darkness Visible' is het eerste echte resultaat na de heroprichting.

De band speelt nog steeds dezelfde jaren tachtig heavy metal als in hun beginperiode, maar heeft ook modernere heavy en power metal verwerkt in de muziek. De opener 'Words Upon The Stone' is een typisch jaren tachtig deuntje dat me bij vlagen aan Maiden's 'Caught Somewhere In Time' doet denken. De goede riffs, mooie melodien en dito zanglijnen klinken vrij traditioneel. Denk maar aan het geluid van Maiden, Queensrche en uiteraard Fates Warning. Hoewel de nieuwe nummers ook modernere invloeden bevatten, heeft men over het algemeen het jaren tachtig gevoel weten te behouden. Dat is zeker ook te danken aan het feit dat men de eerder genoemde demonummers opnieuw heeft opgenomen en met name 'Battle Cry' zorgt voor een nostalgisch gevoel. Wat mij betreft is dit het beste nummer van de plaat!

Hoewel dit album over het algemeen erg lekker klinkt en precies het soort heavy metal is die ik waardeer, wordt het niveau van het debuut geenszins gehaald. Daar waar dat album geen enkel zwak moment kende, ben ik niet helemaal even goed gecharmeerd over alle nummers van 'Darkness Visible'. Met name in de rustigere stukken in nummers zoals 'Queen Of The Night', 'Unholy Man' en 'Beyond The Edge Of The Flame' zakken de nummers enigszins in elkaar. Gelukkig weten ze het met de snellere stukken weer goed te maken. Maar Sacred Oath is een band waarvan je geen rustige stukken wil horen. Het feit dat ik de (inmiddels meer dan twee decennia oude) demonummers tot de betere song van de plaat bereken zegt genoeg.

Met 'Darkness Visible' hebben deze Amerikanen een goede heavy metal plaat afgeleverd die zowel fans van de jaren tachtig metal als de jongere generatie zal aanspreken. Maar zoals ik al zei, mijn voorkeur gaat naar het debuut. Hoe dan ook, zeker eens beluisteren.