Nuclear Assault - Louder Harder Faster

Nuclear Assault - Louder Harder Faster

Label : Locomotive Music | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: DVD/Video

Tormentor Erich : Toen ik op het hoesje van deze dvd las dat het ding maar liefs drie klokuren aan speelduur had was ik aangenaam verrast. Drie uur lang Nuclear Assault op dvd, dat maakt eindelijk iets goed, want tot nu toe zijn de heren nog maar weinig via video of dvd te zien geweest. Het eerste hoofdstuk is gelijk raak. Ik zie de band optreden op het 'Louder Harder Faster Festival' ergens in de States op zes mei 2005. Line up: die nieuwe gitarist en voor de rest dezelfde mannen als gewoonlijk (Glenn, Dan en John). Met vijf camera's wordt het gebeuren in beeld gebracht vanaf het podium en vanuit de zaal. De set list mag er ook wezen, die bestond namelijk uit deze krakers:

01) Rise From The Ashes
02) Brainwashed
03) F# (wake up)
04) New Song
05) Critical Mass
06) Game Over / Butt Fuck
07) Sin
08) Price Of Freedom
09) Long Haired Asshole
10) Trail Of Tears

En als ik je dan ook nog vertel dat de band lekker staat te spelen, dan snap je wel dat ik best tevreden ben. Misschien komt dat ik omdat ik vrij snel tevreden kan zijn. Als ik (zoals hier dus) zie dat Dan veel staat te headbangen, dat Glenn gewoon goed zit te trommelen en dat John met zijn markante stem en typische maniertjes de boel weer een beetje op stelten zet, dan vind ik het in het geval van Nuclear Assault al gauw in orde. Dit komt met name ook door de prima songs, en dat die nieuwe gitarist eigenlijk te statisch staat te spelen is wel jammer, maar zolang de riffs fatsoenlijk uit zijn gitaar komen heb ik ook daar vrede mee. Wat ik echter minder vind is het hoge rommelige gehalte van het optreden. Het geluid is niet altijd alles, het camera werk lijkt soms iets te gedesoriënteerd te zijn en ook het publiek maakt een niet al te fanatieke indruk. Hierdoor komt dit hoofdstuk te vallen onder de noemer: "een typisch Nuclear Assault optreden, take it or leave it”. (Veertig minuten speelduur)

Het tweede hoofdstuk van deze dvd heeft men 'Vintage Live Footage' genoemd. We zien de band optreden in Japan (1990), in Hammersmith (ergens in de eighties), een keer in 1985, op het New Jersey Metal Fest en in de CBGB's, en ook nog in de rehearsal room. Dit alles bij elkaar duurt zo'n negentig minuten, en ik kan er niks aan doen, maar het gros van deze beelden is het kijken niet waard. De beelden zijn vaak onduidelijk, het geluid is te hard of te rommelig en je moet wel heel erg fan zijn wil je dit alles voor je plezier regelmatig gaan bekijken. De pest is daarbij ook nog dat tijdens deze optredens de band behoorlijk fanatiek tekeer gaat, waardoor het gevoel van "een gemiste kans” alleen maar groter word. Die hards en bootleg adepten kunnen hier misschien wel wat mee, ik haak echter af.

Hierna volgen wat kleinere items die wel aardig zijn. Zo kun je twintig minuten lang luisteren naar de demo's van het 'Survive' album terwijl je naar verschillende 'Photo Galleries' zit te kijken, en je kunt ook audio luisteren naar de tot op dit moment nog niet eerder uitgebrachte tracks 'Celtic Frosty Cold Beer' en 'Folsom Prison Blues'. Verder staan de video clips van 'Price Of Freedom' en 'Long Haired Asshole' ook op deze dvd en het vijftien minuten durende 'In The Studio' laat wederom zien hoe eenvoudig deze band is, en waar het uiteindelijk om draait, namelijk het correct opnemen van toffe songs. Tot slot komen Dan en Glenn nog een kleine veertig (!) minuten aan het woord over van alles en nog wat, met als startpunt het tweede leven van Nuclear Asault. En tja, de heren praten langzaam, hangen wat op de bank en ze blijken geen van beiden begenadigde vertellers te zijn. Eigenlijk heb je na vijf minuten al door dat de heren liever spelen dan praten, en dat is maar goed ook.

Nou, uiteindelijk moet ik dus concluderen dat ik bij een groot gedeelte van deze dvd helaas mijn vraagtekens plaats. Met name die 'Vintage Live Footage' en het interview had veel duidelijker en beter kunnen zijn. Nu ben ik best tevreden met het eerste hoofdstuk en enkele kleine extra's, maar nogmaals, het had zoveel beter kunnen zijn.