Dream Theater - Systematic Chaos

Dream Theater - Systematic Chaos

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Winston : Nou daar is hij dan. Als er door fans van een band altijd reikhalzend naar een nieuw album wordt uitgekeken dan is het bij Dream Theater wel. Door de internetpiraterij werd de band zeer voorzichtig bij het verspreiden van promo's, maar al wel circuleerde demo's en een single. Vlak voor het interview met 'theaterdirecteur' Mike Portnoy ontving ik de CD en die heeft nu al menig baanrecord gebroken in mijn CD speler. Het is een afwisselend album geworden met verschillende elementen uit de Dream Theater keuken. Goede zet, of misschien wel logisch want na het progressieve 'Octavarium' en het agressieve 'Train Of Thought' en de voorliggende albums had de band al een breed spectrum verwerkt in hun muziek. Nu komt het dus tot een soort optelsom en het is aan de heren muzikanten gelegen om dat vol verve uit te voeren.

Volle kracht vooruit dus, het eerste nummer 'In The Presence Of Enemies Pt.1' wervelt je de eerste negen minuten om de oren en het is pas bij misschien wel het meest indrukwekkende, want ingetogen, vijfde nummer 'Repentance' dat er wat gas wordt teruggenomen. In die tussentijd valt er al van alles te beleven, waaronder een fel, Metallica-achtig 'Constant Motion'. 'Repentance' maakt deel uit van het lopende subproject dat Portnoy in de recente albums verweeft en dat heeft met zijn eigen persoonlijke twaalfstappen plan te maken. Zanger James Labrie maakt hier een zeer subtiele indruk en dat bevalt me veel beter als de hoge bijna geforceerde zangstijl die hij nogal eens hanteert. Ook n 'Repentance' gebeurt er nog veel verrukkelijks. Met maar liefst twee nummer boven de veertien minuten wordt het album afgesloten. De voortzetting van het eerste nummer 'In The Presence Of Enemies' laten Rudess, Portnoy, Petrucci, Myung en LaBrie horen hoe goed ze, na al die jaren, nog een album in elkaar kunnen bouwen. Ik heb wel eens twijfels over de bewijsdrift van Portnoy, door zijn deelname aan allerlei projecten, maar hij heeft Dream Theater nog het hoogst in het vaandel. Tot ziens op Fields of Rock en later dit jaar in de zalen!