Cypher Seer - Awakening Day

Cypher Seer - Awakening Day

Label : Sentinel Steel | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : De releases van Sentinel Steel heb ik altijd de moeite waard gevonden. Deze platenlabel introduceert met regelmaat goede heavy metal bands aan ons voor, en met de Amerikanen van Cypher Seer hebben ze weer een goede band weten te signeren. Begonnen onder de naam Malakis Reign bracht de band twee demo's uit, waarbij ook James Rivera (Helstar, Seven Witches) en Mike LePond (Symphony X) enigszins bij betrokken waren. De band werd later omgedoopt in Cypher Seer en bracht onlangs het debuut 'Awakening Day' uit.

Zelf omschrijven ze hun muziek als een kruising tussen Iced Earth's 'Something Wicked…' album en Symphony X's 'The Divine Wings Of Tragedy' en daar kan ik me prima in vinden. De kracht en melancholie van de bewuste Iced Earth plaat en het symfonische progressieve kant van Symphony X gaan op deze plaat hand in hand en ik moet zeggen dat het allemaal erg leuk klinkt. De zware gitaren en een heldere drumgeluid geven de nummers een krachtig geluid mee en zorgen de keyboards voor de nodige melodieën. Bovendien heeft men met Michael Grant een prima zanger in de gelederen. Hij heeft over het algemeen een lagere stem dan we in de power metal scene gewend zijn en zingt vooral met veel gevoel. Hij weet ook behoorlijk te overtuigen en vooral in een nummer als 'Act Of Desperation' komt hij ontzettend goed uit de verf. De muziek van deze band heeft meer gemeen met de Europese power metal dan het typische US-metal en vooral de naam Lanfear duikt hier en daar op in mijn hoofd. De Iced Earth invloeden komen vooral naar voren in 'Walk Through Hell', die lekker dreigend en tegelijk gevoelig klinkt en af en toe heerlijk losbarst met een thrashy riff.

Hoewel ik Symphony X nooit een bijzondere band heb gevonden en de keyboards op deze plaat wat mij betreft meer gedoseerd konden, klinken de tien songs op deze plaat (inclusief de drieluik 'Haunted Saga') stuk voor stuk overtuigend en is de speeltijd van 49 minuten precies lang genoeg. Bovendien heeft Fredrik Nordstrˆm (o.a. Hammerfall en Dream Evil) de plaat een helder en krachtige geluid meegegeven en is het geluidstechnisch allemaal dik in de orde. Liefhebbers van de bovengenoemde bands en ook liefhebbers van power en symfonische metal moeten deze cd eens zeker gaan beluisteren.