December Wolves - Blasterpiece Theatre

December Wolves - Blasterpiece Theatre

Label : Earache | Archiveer onder

Ramon vdH : Na een aantal demo's en een debuut album in 1998, is de Amerikaanse Black Metal band December Wolves nu terug met hun nieuwste CD getiteld 'Blasterpiece Theatre'. Met zo'n titel laat de inhoud zich wel raden. De band zegt zelf met dit album het extremisme in de Metal verder vooruit te duwen. Zover zou ik niet willen gaan, al doen ze redelijk hun best. Computer geprogrammeerde blastbeats rossen op volle kracht vooruit en samen met de soms chaotische gitaarpartijen, vormen ze een constante brei. Enkel om regelmatig onderbroken te worden door een reeks samples en quotes. Het progressieve karakter van de muziek en de vele computer samples/drums doen denken aan Noorse bands als Thorns of DHG. Al gaat December Wolves qua agressiviteit stappen verder.

Helaas hebben de verschillende nummers niet een eigen karakter, waardoor je geregeld geen flauw benul hebt naar welk nummer je zit te luisteren. De rede hiervoor is te vinden in de soms vreemde aansluitingen van verschillende gitaar riffs en het drumwerk dat gehinderd lijkt door de productie, of anders gewoon te eentonig is. Verder is het de overdaad aan onzinnige samples die niets bijdragen aan de muziek, wat het geheel naar beneden haalt. Dat is jammer want met een iets meer gebalanceerd en minder eentonig album zal het een goed verteerbare cd geweest zijn. Een pluspunt voor de band is de video die behoort tot het nummer 'Porn Again Christian'. Deze is geregisseerd door Matt Zane, bekend van bestsellers als de 'Young, Dumb & Full of Cum' serie en de 'Allstar Gangbang' DVD. De videoclip is vrijwel direct verbannen en naar mijn weten alleen verkrijgbaar ophttp://www.earache.com.