Ozzy Osbourne - Black Rain

Ozzy Osbourne - Black Rain

Label : Epic | Archiveer onder heavy / power metal

Winston : Daar is hij dan. De langverwachte opvolger van 'Down To Earth' uit 2001. Dat album was niet Ozzy's meest sterke plaat en gezien zijn gezondheidsstatus van toen was dat niet eens zo gek. Inmiddels werkte Ozzy de afgelopen jaren hard aan zijn echte comeback; de terugkeer naar zijn echte liefde; muziek en optredens. Persoonlijk heeft hij orde op zaken gesteld, de man ziet er dan ook vijftien jaar jonger uit tegenwoordig. Weg met de MTV hype rond zijn gezin, terug naar de basis! Maar is dat gelukt met 'Black Rain'?

Dubbel en dwars! Met 'pleegkind' Zakk Wylde aan zijn zijde levert Ozzy een zeer sterk en overtuigend album af, met de heavy songs -stamper 'Not Going Away', de up tempo rocker '11 Silver', de semi-ballad 'Lay Your World On Me', en natuurlijk ook een chte tranentrekker: 'Here For You'. Je kunt zeggen van Ozzy wat je wilt, zijn carrire knt immers vele rare bochten, hij is nog steeds erg gedreven, bijna 60 en nog vol vuur en daar komt nog geen eind aan zoals hij zelf in het nummer zingt; 'I Don't Want To Stop'. Natuurlijk tellen de jaren wel mee, kan ook niet anders, maar door juist nu de zaken slim aan te pakken kan hij (lees Sharon) de te volgen weg beter uit stippelen. Muzikaal gezien heeft de band een goede balans gevonden al kennen we de trucjes van Zakk Wylde nu onderhand wel. Terwijl 'Black Rain' zijn speeluren verder opbouwt, blijf ik me afvragen wat voor een invloed een andere gitarist zou hebben op het geluid van Ozzy. Wylde hrt dan inmiddels wel bij Ozzy, zijn sound is eigenlijk beperkt en in feite is er niet zo veel verschil met zijn eigen band Black Label Society. Hij heeft wl goed meegekeken tijdens Ozzfest met Oom Tony Iommi want de riffs zijn af en toe echt wel hamerend. Maar het is dan toch Ozzy zelf, met nieuwe en goed in de mix zittende bassist Blasko (van White Zombie afkomst) die de smaak pas echt maken. Met wat effecten horen we wat moderne invloeden, producer Kevin Churko heeft zich goed van zijn taak gekweten. Vooral wanneer de volumeknop flink opengedraaid kan worden, bij deze excuses aan mijn buren, hoor je dat extra goed. Ik heet Ozzy namens Lords of Metal welkom terug. Let the madness begin, once again!