Iron Savior - Megatropolis

Iron Savior - Megatropolis

Label : Dockyard1 Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : De Duitse Iron Savior trok in het begin in 1997 met hun titelloze debuut vooral veel aandacht door de betrokkenheid van Kai Hansen met de band. De snelle, typisch Duitse, heavy metal en vooral de vocale afwisseling tussen Kai Hansen en Piet Sielck wist vele harten te veroveren. Met 'Unification' en 'Dark Assault' leverde men nog twee kwalitatief hoogwaardige platen af en groeide de band langzaam tot een vaste waarde binnen de Duitse heavy metal scne.

Toen Kai Hansen in 2002 de band verliet had ik dan ook enigszins mijn twijfels over de toekomst van de band. Maar Piet Sielck bewees met 'Condition Red' dat hij het ook wel in zijn eentje kon. De navolgende 'Battering Ram' was helaas wel van een minder kwaliteit, maar die plaat wist mij persoonlijk wel te bekoren. Nu ligt dan de zesde plaat 'Megatrolopis' voor mij en ik moet zeggen dat ik na de eerste luisterbeurt behoorlijk van een koude kermis thuiskwam. Piet en zijn mannen zijn met deze CD nieuwe wegen ingeslagen en de plaat heeft een behoorlijk modern geluid meegekregen. De opener 'Running Riot' hakt er wel lekker in en de intro van 'The Omega Man' klinkt ook veelbelovend. Vanaf de derde song 'Flesh' komen de moderne invloeden echter meer naar voren, die voor mijn smaak iets te modern klinken.

Daarmee bedoel ik echter niet dat 'Megatropolis' een slechte plaat is. Maar hoewel men met heerlijke, hakkende heavy metal riffs a la "Primal Priest komt, de plaat op en top metal klinkt, er uitstekend gemusiceerd wordt en de plaat geluidstechnisch ook dik in orde is, word ik geen moment echt wakker geschud. De nummers blijven niet echt hangen en telkens als het net interessanter begint te worden, zakken de nummers weer in elkaar. Bovendien klinkt de zang van Piet rauwer en niet zo overtuigend dan voorheen. Al met al vind ik dus dat de band een stap achteruit is gegaan en dat is natuurlijk nooit gunstig.

Persoonlijk vind ik dat behoorlijk jammer dat het zo is gelopen met de band, want zoals ik al zei; ik heb ze altijd de moeite waard gevonden. Maar de moderne invloeden worden mij op den duur simpelweg teveel. Of deze zesde Iron Savior veel fans tevreden zal stellen durf ik niet te zeggen, mij hebben ze in ieder geval niet kunnen overtuigen. Luister en oordeel zelf.