Dagorlad - The End Of The Dark Ages

Dagorlad - The End Of The Dark Ages

Label : LSP Company | Archiveer onder

Horst : Dit is mijn eerste aanvaring met Dagorlad, een Belgisch tweemans project welke zich toelegt op het spelen van zogenaamde Dark Atmospheric Medieval Metal. Nou, middeleeuws klinkt het zeker, want al luisterend naar de bombastische, epische doch zeker sfeervolle Black Metal krijg ik spontaan visioenen van bloederige veldslagen tussen goed en kwaad in donkere oerbossen. Dit sfeertje wordt opgeroepen door niet alleen het Black Metal element in de muziek, maar ook door het gebruik van trompet annex bazuingeschal, het verwerken van fluit-achtige instrumenten, gesproken woord, samples van onweer en vrolijk fluitende vogeltjes in het bos.

Het geheel doet aan als een sountrack voor films als Lord of the Rings, Excalibur en aanverwante fantasy rolprenten, met dit verschil dat de heren Count Zaroff en AOD zelf het verhaal voor dit concept album hebben geschreven. AOD neemt verder alle vocalen voor zijn rekening, met uitzondering van de vrouwenstemmen, welke ingezongen zijn door ene Tinuviel (wat dan meteen de tweede Tolkien connectie is naast de bandnaam). Count Zaroff (of gewoon Philippe Gandiblue) was daarnaast belast met het inspelen van bas, gitaar, keyboards en het betere programmeerwerk.

Zoals gezegd klinkt het geheel meeslepend en bombastisch, waarin de muziek zich voornamelijk langzaam voortsleept, met sporadisch wat snelheid (zoals in 'The Revelation To Mallek' en 'Neflit'). Ik denk dat een vergelijking met en band als Summoning hier wel op zijn plaats is, beide bands luisteren namelijk lekker weg, en kunnen als een prima begeleidingsmuziekje opgezet worden tijdens het lezen van epische fantasy verhalen van schrijvers als J.R.R. Tolkien, Raymond E. Feist en Robin Hobb.