Dial - Synchronized

Dial - Synchronized

Label : Progrock Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Winston : Nog niet zo lang geleden verliet, al dan niet gedwongen, bassist Kristoffer Gildenlöw de Zweedse top progband Pain Of Salvation. Nu blijkt dat hij al sinds 2003 sleutelde aan een bandproject dat nu onder de naam Dial haar eerste album uitbrengt. Zangeres/bassiste Liselotte Hegt verliet onlangs de Nederlandse prog band Cirrha Niva, samen met gitarist Rommert van der Meer. Ook zij zijn intensief betrokken bij Dial, Hegt waarschijnlijk al wat langer omdat zij getrouwd is met Gildenlöw. Tot zover de Story/Privé achtergrond, nu waar het om draait; de muziek.

En ja, wat zal ik zeggen…Cirrha Niva was in haar genre een eigenzinnige band en dat gevoel weet Dial ook in haar geluid te verweven. Een originele mix van pop, rock, prog en elektronica komt middels 'Synchronized' op je af en ik weet nog niet zo goed wat ik ermee aanmoet eerlijk gezegd. Er is wel aandacht besteed aan de muziek en de plaat klinkt als een klok. Is ook verpakt in een mooi jasje dus dat is allemaal dik in orde. Devon Graves (van Dead Soul Tribe) wist een mooie sound te creëren die goed past. Maar de composities… als er èèn plaat de titel van "blijven draaien om helemaal te kunnen ontdekken” dit jaar zou moeten winnen dan is het deze van Dial wel denk ik. Het is nogal onvoorspelbaar wat Dial allemaal doet en dat kan zowel heel interessant als ook vervelend zijn. Ik zit precies in het midden van die twee op dit moment. Het nummer 'Candyland' is daar een goed voorbeeld van. Als jij je wat kan voorstellen bij Marillion meets Kate Bush meets Pink Floyd meets Queen dan is er voor jou geen twijfel over deze plaat.