Kamelot - Ghost Opera

Kamelot - Ghost Opera

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder prog / sympho metal

Patrick : Kamelot kan met eenvoud bestempeld worden als n van de toonzetters op het gebied van innovatieve metal is. En dan is het altijd weer halsreikend uitkijken naar een nieuwe release van deze band. Kan het vijftal op 'Ghost Opera' voldoen aan de hoge verwachtingen?

Aan de hand van een intro bestaande uit violen word je meegenomen de nieuwe cd van Kamelot in. En direct vanaf het intro 'Solitaire' en het eerste nummer 'Rule The World' is duidelijk dat de band het deze keer over een iets andere boeg gooit. De muziek van Kamelot werd op voorgaande cd's steeds getypeerd door complexe, bombastische arrangementen en structuren. Op 'Ghost Opera' is dit nog steeds het geval, al is het over het algemeen toch een tikkeltje minder complex. Daarnaast is de muziek ietwat meer georinteerd op progressieve metal dan power metal en heeft de band wat gothic invloeden toegevoegd. Ook is er meer ruimte voor de keyboards en Kamelot maakt veelvuldiger gebruik van makkelijkere, nog pakkendere refreinen. Zanger Roy Khan is wederom een dragende kracht in het geheel. Dit alles pakt vooral sfeerrijk, donker en episch uit; barstensvol kleine nuances die je pas na een aantal keer luisteren eruit pikt. Hoogtepunten zijn terug te vinden in het zeer intense 'Love You To Death' en het epische 'Blcher'.

En toch toch is er iets dat ik mis op de cd. Het geheel is wederom goed maar haalt het niveau van voorgangers 'The Black Halo' en 'Karma' niet en kent teveel nummers (opener 'Rule The World', 'Up Through The Ashes', 'Mourning Star', de ballad 'Anthem') die, ook na menig keer luisteren, me maar niet kunnen blijven boeien. De teksten zijn minder complex en zijn wat meer 'down to earth' uitgepakt; op zich is er niets mis mee, maar deze eenvoud is niet wat ik van een band als Kamelot verwacht. 'Ghost Opera, is, hoewel een logisch vervolg in de muzikale ontwikkeling van de band, toch ook anders dan het eerdere materiaal. Het zal voor menig liefhebber goed uitpakken, al zal het wel even wennen kunnen zijn voor de fans van het eerste uur. Voor de liefhebbers van innovatieve, meer progressief gerichte metal is 'Ghost Opera' ongetwijfeld een juweeltje.