Forever In Terror - Restless In The Tides

Label : Metal Blade | Archiveer onder metalcore

Patrick : Wat? Slechts zeventien tot negentien jaar oud en dan toch al een platencontract bij Metal Blade Records hebben afgedwongen? En ook al in het voorprogramma van Machine Head, Trivium, Unearth, God Forbid, All That Remains, Devildriver en Meshuggah gespeeld hebben? Dan moet je toch echt wat in je mars hebben en maar al te graag laat ik me in dit geval verrassen door de debuut cd 'Restless In The Tides' van het uit Ohio afkomstige Forever In Terror.

'DESTROY!' brult zanger Tim Felger, die ondertussen al weer vervangen is door Chris Bianchi (waarvan mij niet duidelijk is of juist hij of Felger de vocalen voor zijn rekening heeft genomen, maar aangezien de biografie nog spreekt over Felger ga ik daar maar van uit), waarna de band er op onvervalste wijze een mix van moderne metal, (melodieuze) death, thrash en hardcore uitgooit. Inderdaad … metalcore. Deze metalcore wordt ondersteund door felle, snelle, technische gitaarsolo's
De band maakt gebruik van lange nummers want onder de vier minuten per nummer gaat men niet; een totale speelduur van 54 minuten verdeeld over tien minuten zegt wat dat betreft genoeg. Nu is lange nummers maken op zich geen kunst, lange, interessant blijvende nummers wel. En daar is Forever In Terror toch ook behoorlijk in geslaagd; door voldoende afwisseling en rustigere passages ('Shameless Crucifixion', 'Restless In The Tides') in te bouwen weet de band het interessant te houden. Af en toe duikt een heldere stem op ('The Chosen One', 'I'm Not Afraid Of Tomorrow'), maar over het algemeen is het zanger Felger die met zijn gekrijs een chaotische indruk weet te creëren en de nummers van nog meer brute kracht weet te voorzien. De band heeft af en toe wat weg van een band als Still Remains, maar dan wel een veel opgefoktere, wanstaltigere en heftigere versie ervan.

Deze debuut cd mag weliswaar niet wereldschokkend zijn, maar laat in elk geval horen dat Forever In Terror meer dan het nodige te bieden heeft. Gelet op de leeftijd van de heren kan dit gezelschap muzikaal alleen nog maar groeien; we zouden hier in de toekomst nog wel eens leuke dingen van kunnen gaan horen.