Jaguar - Archive Alive Volume 1

Jaguar - Archive Alive Volume 1

Label : Majestic Rock Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Aaahh, pure nostalgie! Jaguar en Raven behoorden in het prille begin van de New Wave Of British Heavy Metal periode tot mijn absolute favorieten, veel meer nog dat de bekendere acts Iron Maiden, Saxon en Def Leppard. De allereerste demo die ik bestelde was dan ook de zes-track demo van dit Jaguar, die bestond uit nummers afkomstig van een tweetal opname-sessies, te weten uit maart 1980 (op de originele demo staat 22 maart en op deze CD wordt 26 maart als datum opgegeven, nog iets om even verder uit te pluizen) en 22 december 1980.

Majestic Rock heeft het nobele idee opgevat om middels een drietal CDs alle onuitgebrachte vroege opnamen van Jaguar uit te brengen (hulde daarvoor!). Op deze 'Volume 1' staan de volledige opnames van beide eerder genoemde sessies (op de demo is 'Battlecry' van de eerste sessie niet te vinden, daar men gekozen heeft om de versie van de tweede sessie hierop te zetten), aangevuld met zes nummers van een optreden in The Granary Club in Bristol op 10 juli 1980. Deze songs zijn allen opgenomen met Rob Reiss als zanger. Verder vinden we nog een drietal tracks met Rob's vervanger Paul Merrell achter de microfoon en deze zijn afkomstig van een twee-track demo uit 1982 en een orginele 8-track opname van het nummer 'Scrap Metal' wat zo'n zeventien jaar later op het 'Wake Me' album zou verschijnen.

Natuurlijk is de geluidskwaliteit naar huidige maatstaven ronduit slecht te noemen, maar als je daar doorheen kunt luisteren kun je toch wel horen dat Jaguar een zeer veelbelovende band was, die echter de fout heeft gemaakt om na hun debuut 'Power Games' drastisch van stijl te veranderen en meer de A.O.R.-kant uit te gaan. Nummers zoals 'Ain't No Fantasy', 'War Machine' en 'Stormchild' zijn nog steeds zeer de moeite waard en zouden met een hedendaagse productie de meeste metal fans nog steeds enorm aanspreken. Rob Reiss was natuurlijk ook niet de beste zanger binnen het genre (wat nog veel duidelijker wordt als je de tracks met Paul Merrell beluistert), maar hij paste op dat moment gewoon binnen deze band in ontwikkeling. Echt interessant zijn de nummers die nooit in enige vorm uitgebracht zijn van het reeds gememoreerde live-optreden in Bristol, te weten 'Hell Riders', 'Killer' (dat wel een beetje weg heeft van 'War Machine'), 'Black Stallion' en 'Devil's Answer'. Liefhebbers van de NWOBHM moet niet aarzelen en dit meteen aanschaffen! Ik ben zeer benieuwd wat delen twee en drie nog voor leuks gaan brengen.

Onderstaande quotering behoeft nog wat nadere uitleg: vanwege de kwaliteit van de nummers en het historisch belang zijn 90 punten toegekend, vanwege de ronduit belabberde geluidskwaliteit (echt jaren tachtig demo-niveau) kan ik slechts 60 punten toekennen. Het gemiddelde van 75 punten is mijn uiteindelijk eindwaardering.