Tulus - Biography Obscene

Tulus - Biography Obscene

Label : Indie Recordings | Archiveer onder black/pagan metal

Roel F. : Tulus speelt rauwe en toch nette black metal die zeer doordacht is. Want, de gesofisticeerde kwaliteiten van de bijna klassieke intro worden behouden en uitgesmeerd over het gehele album. Daartoe worden violen, vrouwelijke zang en een heuse piano ingezet. Denk niet dat deze de boventoon voeren of afbreuk doen aan de stevige muziek. Tulus weet de balans tussen de twee elementen (zwaar en 'mooi') goed te behouden; samen zorgen zij voor een fris geluid. Vooral de violen verzorgen een extra dimensie die zeer verrassend en dementerend blijkt.

De nummers kennen hun blast beat-momenten, maar worden vooral gekenmerkt door het feit dat Tulus zich nergens laat verleiden tot onnodige snelheid. Toch is er het gevoel van razernij, maar dit wordt eerder opgewekt door verpletterende (en soms thrashy) riffs die soms meer als een zware metalvariant aandoen dan pure black metal (een notie die wordt versterkt door de fijne solo's). Er is eigenlijk zo goed als niks aan te merken op deze plaat. Het gitaargeluid en de vocalen hebben iets weg van de stijl die Darkthrone op 'The Cult Is Alive' hanteert, maar dan dreigender en dieper. De bas is erg goed aanwezig; deze is duidelijk te onderscheiden van de gitaar terwijl de basgitarist deze wel gewoon volgt. Een vergelijkbaar effect is op Marduks meersterwerk 'Opus Nocturne' te vinden, om maar een voorbeeld te noemen. Een verademing zijn ook de vocalen, die nagenoeg verstaanbaar zijn. Helemaal onverwachts zijn de blaasinstrumenten op 'Demise' en het titelnummer 'Biography Obscene'; simpelweg geweldig. Daarmee wordt de overduidelijke vergelijking met Khold toch een stuk minder makkelijk te maken, hoewel deze wel gerechtvaardigd blijft. Dit is overigens niet verwonderlijk, omdat Tulusleden ook deel uitmaken van Khold.

Het moge duidelijk zijn: Tulus is geen gewone rechttoe-rechtaan black metalformatie. Wanneer bovendien 'Biography Obscure' naast hun eerdere werk gelegd wordt, blijkt snel dat de band volwassen is geworden en daarbij een eigen geluid heeft ontwikkeld die ver verwijderd is van de meer standaard Aura Noir/thrash-geïnspireerde black die op 'Pure Black Energy' uit 1996 staat. Wie op zoek is naar een wat afwijkende black metal release die toch de traditionele inslag niet uit het oog verliest, hoeft niet verder te zoeken.