Job For A Cowboy - Genesis

Job For A Cowboy - Genesis

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Jasper : Het zal je maar gebeuren; begin je als zestienjarige puistenkop een metalbandje met de puberale onzinnaam Job For A Cowboy, wordt je spontaan opgepikt door miljoenen Myspace luisteraars! Zit je daar met "werk voor een cowboy” in je maag... De nog steeds piepjonge death metal band uit Arizona zal er drie jaar later echter niet om malen. Job For A Cowboy sleepte via de strakke 'Doom' EP een contract in de wacht bij het grote Metal Blade en debuteert nu veelbelovend met dit 'Genesis'.

De jonge leeftijd en de talloze Myspace fans van de band bezorgden Job For A Cowboy in korte tijd een heuse hype-status in thuisland Amerika, iets dat vervolgens maar al te graag werd overgenomen in "hype-land-bij-uitstek” Engeland. Als nuchtere Nederlander laat ik mij natuurlijk niet zomaar inpakken door dit gegeven, maar ik moet wel zeggen dat dit debuut zeker aandacht verdient. Waar je na meerdere keren het woord Myspace waarschijnlijk een emo of metalcore band verwacht brengt Job For A Cowboy namelijk niets minder dan loodzware, technisch hooggeschoolde death metal. Niks geen zoete trendy shit! Zeker gezien de leeftijd van de bandleden klinkt deze debuutschijf verrassend eigen, solide en strak. De invloeden van bands als Nile, Behemoth en Cryptopsy liggen er niet te dik op en men heeft een goede neus voor songs ('Embedded' als absolute uitschieter). Slechts het gegeven dat de brulpartijen meer variatie zouden kunnen gebruiken tempert mijn enthousiasme. Dat, en het feit dat deze debuutplaat slechts dertig minuten duurt waaronder twee synthy niemendalletjes om op adem te komen. Een uiterst positief gevoel overheerst echter; deze plaat gaat Job For A Cowboy wel voorbij de hype brengen. Een plekje tussen de allergrootsten in de scene schat ik op termijn dan ook niet onhaalbaar. Je kunt de jonge honden binnenkort live aanschouwen als ze tijdens hun Europese tour met Converge Utrecht zullen aandoen.