Detonation - Emission Phase

Detonation - Emission Phase

Label : Osmose | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Ieder Nederlands metaalhoofd bij wie de naam Detonation nog niet eens een belletje doet rinkelen spoedt zich nu eerst als de wiedeweerga naar de platenboer en haalt het debuut 'An Epic Defiance' (2003) in huis. Als je er toch bent neem je ook maar meteen 'Portals To Uphobia', de tweede (uit 2005) mee, want heel veel minder is die niet. Detonation staat al een jaar of zeven voor de beste Gothenburgse death metal, maar dan uit Nederland. Dat is althans wat de meeste media ons willen doen geloven. Gun het materiaal een iets meer dan oppervlakkige luisterbeurt en geheid dat je verder komt dan de standaardconclusie: "hey dat is net de oude Dark Tranquillity.

Op de nieuwste plaat 'Emission Phase' lijkt men voor eens en voor altijd af te willen rekenen met het Gothenburg stigma. Want zelfs de oppervlakkige luisteraar moet na beluistering van dit derde melodieuze death/thrash pareltje beamen dat de heren uit Utrecht en omgeving inmiddels wel degelijk een zeer eigen schrijfstijl hebben ontwikkeld. Ok, de basis van de muziek van Detonation is nog steeds hetzelfde: namelijk het uitermate flitsende, geniaal melodieuze technische gepriegel van de bovengemiddeld getalenteerde gitaartandem Koen Romeijn/Mike Ferguson. Op 'Emission Phase' heeft men zichzelf niet zozeer op het vierkante millimeterwerk fretwerk willen verbeteren, maar juist op ritmisch gebied lijkt men een nieuw boekje open te hebben geslagen. Dit in combinatie met een aantal zeer geslaagde (cleane!) vocale experimenten en het reeds geroemde zeer smakelijke gitaarwerk (dit kan niet vaak genoeg benadrukt worden) maken 'Emission Phase' tot de meest volwassen en gevarieerde Detonation plaat tot op heden. Hulde jongens!