Black Funeral - Waters Of Weeping

Black Funeral - Waters Of Weeping

Label : Baphomet Records | Archiveer onder black metal

Roel F. : Dit is ontzettend lelijke black metal: deze CD kan zomaar opgenomen zijn in een gat in de grond, terwijl iemand verderop een stofzuiger onderwerpt aan een duurzaamheidstest. Verbazingwekkend genoeg werkt deze formule erg goed. Gedurende de opbouw van een discografie sinds 1993 is de Black Funeral het synoniem geworden van compromisloze, deels traditionele maar vooral ondergeproduceerde black.

Gaandeweg is afgestapt van het traditionale aspect en heeft Akhtya Nachttoter het organische verruild voor een meer mechanische atmosfeer. Eigenlijk zijn de emoties die opgeworpen werden nog altijd dezelfde. De muziek van Black Funeral is koud, erg koud. En hoewel niet de meest ingewikkelde technieken worden gebruikt, is het eindresultaat altijd even benauwend. Zo ook met het album 'Waters Of Weeping', dat in drie delen de Kabbalistische demoon Chioa invokeert.

Omdat dat laatste refereert aan de belevingswereld van de band zelf, is het wellicht meer van belang de muziek op de CD nader te bekijken. Men wordt hier blootgesteld aan minimale messscherpe gitaarriffs die een circulair karakter lijken te hebben: de herhalingsfactor is redelijk hoog. Daar staat dan wel tegenover dat er meerdere riffs per nummer worden gebruikt zodat er een smakelijke dynamiek ontstaat die de nare atmosfeer vergroot. De drums zijn redelijk ver verwijderd van de normale snare - bass drum -bekkenpatronen en zijn meer industrieel en ritualistisch van aard. Op 'Devourers of Spirit' wordt zelfs een bubbling beat ten gehore gebracht. De vocalen zijn ondoorgrondelijk en enigszins zacht; precies zoals viel te verwachten. Over de gehele linie zou 'Water Of Weeping' vergeleken kunnen woren met het slepende geluid van Xasthur, Vrolok en Thorns, maar ook met dat van het Nederlandse Galgeras.

Een minpunt is wellicht het feit dat er ook twee ambient/noisecomposities opstaan die oninteressant zijn. Misschien hebben ze een functie binnen het ritueel dat wordt opgevoerd middels de elf tracks, maar dan nog zijn ze te lang. Ook verschilt het volume tussen de nummers. Gelukkig is dat weinig storend, aangezien dit het gevoel van ontheemdheid alleen maar ten goede komt. Met 'Waters Of Weeping' is een simplistisch doch afwisselend werk geleverd, dat om te waarderen een inspanning vergt vanwege zijn industriƫle karakter. Black Funeral heeft met dit album aangetoond dat Amerikaanse black metal niet vervelend en lomp hoeft te zijn om een (nu eens positieve) indruk achter te laten.