Samael - Solar Soul

Samael - Solar Soul

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder industrial / ebm

Vera : Op 'Reign Of Light' leek Samael zijn stijl gevonden te hebben: harde, strenge gitaren, een donkere stem, elektronica loops en aanstekelijke melodien die soms verfraaid werden met enige orintaalse snufjes. Dat is ook zo, want drie jaar later treffen we op 'Solar Soul' dezelfde ingredinten aan, maar toch biedt het album de nodige evolutie. 'Solar Soul' blijkt heel wat steviger te zijn dan wat Samael de laatste jaren produceerde. Het is een gitaargericht album dat meer rockt dan dansbaar is en dit waarschijnlijk met het oog op nakende concerten.

Samael is een instituut in metal, want zij begonnen als rauwe black metal band en evolueerden stap voor stap naar het minutieuze en overweldigende geluid dat ze nu hebben. Aan de werkwijze is niet veel veranderd: de band stapte met een aantal flink voorbereide songs naar hun vriend en producer Waldemar Sorychta die hen hielp met het verdere verloop en de uiteindelijke finale touch werd gedaan door Stefan Glaumann, net zoals bij 'Reign Of Light'. Tekstueel stapt de band een beetje af van de kosmische onderwerpen - al zou je dit aan de titel niet meteen merken - en schreef ook enkele kritische beschouwingen neer over de wereld waarin we leven.

Dit alles is verpakt in stampende ritmes, harde gitaren, de rasperige vocalen van Vorph, sterke refreinen en smaakvolle Oosterse details want Samael nodigde wederom een sitarspeler uit om hen bij te staan. Dit leidt vooral in het prachtige 'Quasar Waves' tot uitzonderlijk resultaat. Het album is onmiskenbaar Samael, al durf ik te stellen dat 'Solar Soul' iets minder koel en afstandelijk is dan het vorige werk. Of we nu het geheimzinnige 'Alliance' beluisteren, of het hardste nummer van de plaat 'On The Rise'; steeds zien we de wervelende live show in gedachten al voor ons, want Samael live is een spektakel! Soms deden ze me op dit album een beetje aan Alastis denken en het kan geen toeval zijn dat bassist Mas nog ooit speelde bij deze landgenoten. Hij is zijn stijl een beetje trouw gebleven door in zee te gaan met de broertjes Vorph en Xy. Een sterk album van een band die een vaste waarde is!