Beyond The Embrace - Against The Elements

Label : Metal Blade | Archiveer onder

Horst : Voor diegenen onder U die een smakelijk brokje Gothenburg-achtige Thrash, dan wel melodieuze Death Metal wel weten te waarderen zou het geen gek idee zijn om het debuut album van het Amerikaanse Beyond The Embrace eens te gaan beluisteren. Dit relatief jonge zestal (gemiddelde leeftijd 23 jaar) heeft met 'Against The Elements' een bijzonder aardig album bij elkaar weten te spelen.

Volgens de bio zijn heren bijzonder gecharmeerd van bands als Megadeth, Slayer, Maiden, en daarnaast schijnen ze ook wat te hebben met Evergrey, Soilwork en In Flames. Nou, vooral dat laatste was één van de grootste open deuren die ik recentelijk heb gezien, want Beyond The Embrace maakt maar al te graag gebruik van de trucs die bands als In Flames en Soilwork al jaren in hun muziek stoppen. Je kent het wel, afwisselende grunt en cleane zang, catchy refreintjes binnen relatief brute nummers, veel melodieuze solo's op een fundament van felle Thrash met een hoop tempo wisselingen.

Originaliteits factor 0 dus, maar daar kan ik niet echt mee zitten, want de jongens kunnen een aardig potje spelen (maar liefst drie gitaristen aan boord plus een drummer die van wanten weet), en ze hebben een aantal prima tracks bij elkaar geschreven. Natuurlijk, nummers als 'Compass', 'Rapture', 'Against The Elements', we hebben het allemaal al een keer gehoord, maar mede door de lekkere vette, edoch cleane productie klinkt het lekker fris en luistert de plaat gewoon lekker weg. Ik ben benieuwd hoe deze band zich zal gaan ontwikkelen, het talent is er, nu nog een eigen smoel.